sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

חוש צדק מפותח פעם בלבו . הוא יצר מתוך מודעות היסטורית צלולה לנחיצות הזיכרון , חדור דחף מוסרי להגן על בני האדם . מאז , עשה ככל יכולתו כדי להזכיר , והיה לחוד החנית של המאבק למען זיכרון גרמני : זיכרון של השואה והשלכותיה , המלחמה ותוצאותיה , ההשמדה , הגירושים , הפליטים , הפרעות והנגישות , הדלות והמחסור , המצוקות האישיות והקיבוציות , ועוד . הוא לא חדל מלומר בפומבי את דברו , כתב ופרסם ונאם בבמות אינספור . הוא פעל ללא לאות , מתוך להט מהפכני , אף שלא ראה בעצמו מהפכן ולא היה כזה , שהרי מעולם לא ביקש להפוך על פיהם את סדרי החברה או המדינה , אלא להזהיר מפני ניצולם לרעה על ידי מוקדי הכוח המוסדי וסוכניו , ומפני הסכנה הטמונה בהם לפרט , העלולה להתפרץ שוב בנסיבות מסוימות ( למשל , הפיכת מדינת החוק למדינת משטרה . ( הוא הצביע על השינויים המבניים הנחוצים לדעתו , תבע אותם שוב ושוב , ובדרך זו ניסה לתרום לתיקון . בל עשה זאת בדרך כלל בכוחות עצמו . לא הייתה לו קבוצה מובהקת שתספק בסיס תמיכה איתן , אם ספרותי ואם אידיאולוגי . הוא לא הנהיג עדת מעריצים או חסידים שוטים שידקלמו הן אחרי כל משפט שכתב או אמר . אדרבה : הוא עודד חילוקי דעות ותמיד ביקש לו בני פלוגתא . הוא מיאן להשתרך אחרי התאגדויות . , 1951-ב למשל , בתחילת דרכו הספרותית , הוענק לו פרס "קבוצת - " 47 החבורה הספרותית המשפיעה ביותר בגרמניה לאחר המלחמה . הפרס היוקרתי , תמריץ תדמיתי וכלכלי נכבד , גאל אותו מהאפשרות המייסרת שייאלץ לנטוש את הכתיבה בשל קשיי פרנסה . אבל ברבות השנים הוא מתח על "קבוצת " 47 ביקורת נוקבת . משהרגיש שמפגשיה נעשו לזירת שוק של מקח וממכר מו"לי הבא במקום דיון ספרותי אינטימי וענייני , הוא הדיר מהם את רגליו . זה לא היה ביטוי לכפיות טובה , אלא לכנותו האינטלקטואלית וליושרתו המוסרית .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help