sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

היחס הגרמני אל בל היה מאז ומתמיד כפול ורווי סתירות , אהבה ושנאה בכפיפה אחת , אהדה ותיעוב , מזמורי הלל ושירי לעג . שום קונצנזוס גרמני לא התגבש בחייו לגבי דמותו . גם בשנים שבהן זכה לתהודה עצומה , היו עבודתו ואישיותו שנויות במחלוקת תמידית , ואף הולכת וגואה . החל בשנות השישים ניטשו בין מבקרי הספרות בגרמניה ויכוחים עזים על איכותה הפואטית של יצירתו הסיפורית , חשיבותה האסתטית ויומרתה המוסרית . לדוגמה : גישתו הפואטית בדבר הפונקציה החברתית והתביעה האתית של הספרות - גישה שתימצת בנוסחה קלישאית מעט , "האסתטיקה של ההומאני" - נתפסה לא אחת כאנכרוניסטית לאור התפיסה המודרנית השלטת של "אמנות לשם אמנות , " הקובעת את עצמאותה של האסתטיקה ומשחררת אותה מעול המוסר . בשנות השבעים , שנות הטרור של "כנופיית באךר-מיינהוף , " רבים ערערו גם על דרכו כסופר מעורב פוליטית וחברתית , הנכון מיד להשמיע את קולו מחוץ לתחום הספרות . מצד אחד , הוא היה מטרה להתקפות פוליטיות חריפות . מצד אחר , הוא נחשב לערכאה מוסרית עליונה . בעיתונות הימנית הוא הושמץ ללא הרף ונפל קורבן לאווירה אנטי-ליברלית . נכתב שהוא מסוכן יותר מארגון הטרור , שעקבות של דם מוליכים מהפעולות הרצחניות אל סף דלתו של הסופר , שהוא אביה הרוחני של הטומאה , שבל הוא שהוליד את האלימות בהתבטאויותיו הביקורתיות הפומביות כנגד מנגנוני המדינה , ובייחוד המשטרה . בחוגים אחרים ראו בעמדתו הביקורתית דווקא את תפקידו כ"מורה ומלמד של גרמניה . " מלבד הכינוי "מצפון האומה , " שכבר 1961-ב ניתן לו למגינת לבו בשבועון החדשות הר שפעל , הוא כונה לא אחת גם " סניגורם של החלשים" ו"מגן החירות והרוח החופשית . " ובכל זאת , את עיקר ההכרה במעמדו המוסרי והרוחני הייצוגי הלא

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help