sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

של הטכנולוגיה . דווקא ניצחונות לא צפויים יצרו מצבים שהעמידו בספק את הביטחון הפנימי . השפע שנוצר איתגר את אורח החיים המסתפק במועט . כפר קטן על בימת העולם לפעמים ראתה דגניה את עצמה ככפר קטן ולפעמים כבימת העולם . לפעמים הייתה רצינית ולפעמים חשה עצמה מגוחכת . לרוב האמינו בה באינטליגנציה הרגשית יותר מאשר בהעפלה אל המופשט . ביקשו פעולה נכונה בין האנשים ולא רק הגשמה של משימות הדור . לפעמים סגרה דגניה את עפעפיה ונרדמה בשיגרת חייה , מחכה לנסיך שיעירה לאתגרים . לעתים ההיסטוריה טלטלה וסחפה אותה אל חופים לא רצויים ולא צפויים . אך היא תמיד האמינה כי כוחה גדול מכוח הסופות הגדולות . "מהפכות עוקרות הרים , אך אין הן משנות את התרכובת שלהם , " אמרה חיותה בוסל והתכוונה לומר כי ניתן לשנות את התרכובת הזאת רק בתהליכים ארוכי טווח . האמונה שצריך לממש את הרעיון , הפכה לעתים לסגידה לפרטים . אלה היו המכשול והגשר משאבה ומחרשה , אדמה ומטאטא , היו כרוכים במחוות ובחוקים , בתפריט ובנאום . תיקנו תקנונים ודיברו על ספונטניות , עשו מחוות אישיות וטענו לאי סדר . לראשונים היה ברור שכל אלה קשורים לתיקון העולם . כל כישלון וכל הצלחה ישמשו הוכחות במשפט מוסרי . פרטי החיים המשותפים הם מוצגים בפני חבר מושבעים שאינו נוכח כאן ועכשיו , אך הוא מצוי בעיירה הרחוקה , במפלגה הקרובה , או בקרב נוער שצריך לקבל הכרעה . כל אלה היו הצופים הנעלמים בתאטרון הגדול-ההיסטוריה . לעתים התאטרון שבתוכו ניהלו הדגנייתים קרב גורלי היה ריק מצופים . הללו חיו בזירה אחרת , בחלקם הגדול לא ידעו כי דגניה קיימת . בדגניה ידעו כי היציעים אינם מלאים , אך שיחקו בידיעה כי אם רק ישרקו כראוי הם יתמלאו שוב . מותר לשלוח את ברץ לשרוק את דגניה בעולם , אך לא להפריז . דיבורים יתרים פוגעים . דגניה צריכה להשפיע בעשייתה כבמעין פנטומימה קיומית , במעשי מופת שאינם כופים את עצמם . הכול ידעו כי דגניה איננה הצגה . היא הייתה הביוגרפיה של האנשים . הרבה פעמים ביקשו אנשי דגניה שיניחו להם , וגם שיעמוד להם הכוח להניח לעצמם . רגעים של רפיון , של עייפות , של ניתוק , היו יכולים להימשך שנים . לעתים פרישה של אנשים העבירה מסר של אי סיפוק , או תחושת עוול , או הרגשה שצריך להיות אחרת ; ולעתים אותתה על ניתוק לא ברור ; איש בביתו שהוא מבצרו . החומות שבנה מעידות על הרגשה של מצור , כי אין מאזינים לו , כי אין מכילים אותו בשונותו . היו ביניהם אמנים , ש"חושבים את עצמם , " לדעת רבים , והיו העובדים קשה בשדות ותורמים מזיעתם , אך לא תורמים לקופה המצומקת וגם לא אכפת להם ממנה . להסתגרות כזו יכול להצטרף ממלא תפקיד לשעבר שנחשף לחולשות אנושיות , לתביעות יתר וקורבניות יתר . כל זמן שמילא את תפקידו , הוא אצר את הידע הפוגעני בלבו , אך משסיים והחצים עדיין נשלחים אליו , הוא מסתגר עד יעבור זעם . וכאשר חל מפנה המעורר כוחות רדומים , יצר עשייה , הוא הגיע ממקום אחר , מאתגר כלכלי או התיישבותי או פוליטי . אביב חדש , לבלוב של קשרים חברתיים , של צמיחה משפחתית . אך מי כשהיינו ילדים היינו מתהלכים בבית הקברות . דמיינו הרבה סיפורים . על הנ 7 ןןת ןט ] א 7 שי ךגניה בךגניה היו הרבה דיבורים ווידויים , אך לא פחות היו שתיקות . אנחנו הילדים ידענו כי כאן שותקים , ואם שותקים הדמיון ממלא . על מה שהגד 1 לים ^ אנח 1 ] דמ ,, נו . אם הכרנו אדם שהיה לנו קשה בתביעותיו , החלטנו כי לא נפטי אלא ברח אל הסופים ' נעלם בגלל הקושי לחיות כאן . אולי יום אחך QVjn 7 ; rn , נינה

יד יצחק בן-צבי

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help