sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

היליחה ) והחוקר הקולוניאלי הקטן שמביט בו אגב לעיסת אננס הם דוגמא אחת מיני רבות . המעורבב , ובמקרה זה המשובץ , הוא לעולם מסקרן , אקזוטי ועולה על כל דמיון . מרתיע וגם מוצא חן . הציור בספר - של הילדה שעורה משובץ כולו בריבועים שחור לבן - הוא מצחיק , מגוחך , אבל גם מעלה את השאלה - כיצד אמור להיראות אדם שהוא חצי חצי ? האם זהו יציר דמיון , והאם זה "נורא ? " לעניין זה נדרש גם נחום גוטמן , בספרו אוניית הכושים . אישה שחורה מתארת בשיחה עימו את בעלה הנוכחי ; "עכשיו יש לי בעל חצי שחור . לא ששמאלו לבנה וימינו שחורה . צבע עורו אינו כמו שלנו . הוא נחשב למין מיוחס - כי הוא פחות שחור מאיתנו . אבל השכלה ותרבות אני מקבלת משחורים - מלובשי שחורים . מן הכמרים " . מתחת לתיאור המעמדי המרתק הזה מצייר נחום גוטמן אדם חבוש מגבעת , חציו לבן וחציו שחור - אפילו המגבעת חצויה . בכתב ידו הוא מקיף את הציור במילים הבאות : "ציור זה בא להזכיר את דבריה של מוכרת הפרחים הכושית , ולהוכיח כי אין חצי שחור חצי לבן . כל האנשים הם אנשים שלמים" ( גוטמן , עמ' . ( 18 האומנם ? האנשים ששוחחתי איתם בשש השנים האחרונות אינם צבועים שחור / לבן כמו הגבר בציור של גוטמן , אבל במובנים רבים הם חצויים . חלקם רואים עצמם כאנשים שלמים אך סדוקים בדרכים שונות , ומספרים סיפור של חברה שמחפשת את הדרך לאחות סדקים אלו - באמצעותם . המוצא המפוצל , כפי שממחישים קסטנר וגם גוטמן , אינו ניכר רק בחזות החיצונית , אלא מסמל זהות מעמדית ושאלות חברתיות בהקשר שסובב את היחיד . בים הדרומי , באוניית עבדים , וגם במדינת ישראל . האם אפשר להיות חצי חצי , או שהערבוב מוחק את החצאים שמהם נוצר האדם החדש ויוצר ישראלי חדש , מעל ומעבר לעדתיות ? לפרקים נדמה שאת מה שהביולוגיה מאפשרת - התרבות מתקשה להכיל . מה קורה לזהות שהיא גם וגם , כשהסביבה לא מכירה בה ככזאת ? לדוגמא , הצגת זהות בי סקסואלית גוררת לעיתים סטרייטים והומוסקסואלים ( יחידים / יחידות שתופסים את זהותם המינית כחד משמעית ) להטיל ספק בקיומו של ה"בי . " לא פעם בעלי זהות בי סקסואלית מתמודדים עם דרישה לבחור , לגבש העדפה , או לפחות להודות בקיומה של זהות דומיננטית אחת מול זהות אחרת שהיא שולית , מלאכותית , מזויפת .

הקיבוץ המאוחד

טליה שגיב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help