sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

אבי הבנות קשות-השידוך , המקונן על מר גורלו - טיפוסים אלה ודומיהם מעולם לא לימדו אה לשונם עברית , אך ב"שירי-העם" הביאליקאיים הם פוצחים פיהם ב"לשון קודש , " העשויה מרקם צפוף של שברי פסוקים . לעומת זאת , למרבה האירוניה הוא פנה אל הרטוריקה הנבואית בפעם הראשונה ביידיש דווקא , ולא בעברית . לשון אחר , בפעם הראשונה השמיע המשורר את דבר הנביא מפוצץ הסלע ואת דבר ה' העולה מתוך האש והענן בלשון יידיש דווקא , ולא בשפה הטבעית שבה ראוי היה שיישמעו הדברים . אכן , בעשור הראשון של המאה העשרים החל ביאליק בחיבורם של שירי תוכחה נבואיים " ) דאס לעצטע ווארט , " "כ'בין ניט אויף אייער רוף געגאנגען , " "אין שחיטה-שטאט , ( " שלכאורה ראוי היה שייכתבו בשפת האבות העתיקה , החצובה באבן ובעלת הקול הרועם , ולא בלשון יידיש , הרכה והמתנגנת . כך תרם ביאליק לכל שפה את מה שחסר בה מעצם טיבה : ליידיש תרמה כתיבתו ה"הבךא-יידית" פתוס ושגב , רטוריקה מוגבהת , רגשי גאווה ואצילות של עם עתיק יומין ; ואילו לעברית הכניסה כתיבה זאת מיני קללות וגידופים , צורות של הקטנה וזיעור ( דימינוטיב ) האפייניות ליידיש , בדיחות וניבים עממיים , אנחות קורעות לב " ) הו" ו"הוי ; " "הה" ו"אהה" - לא אחת מתוך פרודיה גלויה על נוסחם הסנטימנטלי המיושן של "משוררי חיבת ציון , ( " ועוד . עם זאת , תמיד ראה ביאליק בעברית "גבירה" השוררת בביתה , ובלשון יידיש - "שפחה" היאה ל"אהבהבים . " יידיש היא אפוא ה"שפחה" שבכוחה להעניק לו "בנים , " אך ייתכן שייאלץ לגרשה לארץ גזרה אם תתעורר מריבה בין "נשות הבית" ( כבימי "ריב הלשונות , " למשל . ( ואכן , עד מהרה התהפכו היוצרות בין ה"שפחה" ל"גבירה , " בין אישה לצרתה , או בין כלה לחמותה . כאשר השווה ביאליק את יחסי התלות ההדדיים של עברית ויידיש ליחסים בתוך המשפחה " ) בחינת רות ונעמי , ( " היה המשל ברור לכול : הלשון העברית היא נעמי הזקנה , שירדה מנכסיה , וכלתה הצעירה והנכרייה , אלמנת בנה המת , אינה אלא לשון יידיש - האישה הזרה ( הדומה בהיבטים מסוימים לגרמנית . ( אישה נכרייה זו הסהפחה אל האישה העברייה הקשישה וביקשה לכלכלה בימי עונייה ומרודיה , והגורל גמל לה והפך את האישה המואבייה , שנסתפחה לעם ישראל , לאם השושלת שמזרעה יצא דוד מלך ישראל . ואולם , בזמן

הקיבוץ המאוחד

ספרא : בית הוצאה לאור - איגוד כללי של סופרים בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help