sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

הזרים למשק הבית של הטבע , גם אם הדבר מסכן את תהליך החיים הטבעי" 298 ) להלן . ( היא משתפת את הקוראות בתהייה אם הניכור מהארץ והאפשרות להתנתק ממנה ולקיים חיים מחוץ לכדור הארץ פירושם שינוי המצב האנושי עצמו ; האם השחרור מן התנאי הכללי הזה , שלא השתנה מאז הופיעו חיים על פני כדור הארץ , שומט את הקרקע תחת המצב האנושי המוכר משחר ההיסטוריה . הקשר לכוכב הלכת ארץ מופיע מיד בתחילת הספר כאחד התנאים של הקיום האנושי , לצד ההכרח לעבוד כדי להשיג את צרכי הקיום ולצד עובדת הריבוי האנושי : להיות יצור אנושי פירושו להיות תמיד כבר יחד עם רבים אחרים , לצידם וביניהם . קשר לכדור הארץ , כורח העבודה , עובדת הריבוי ועוד - כל אחד מאלה הוא תנאי שמצטרף למכלול שהוא המצב האנושי . כשהבינה ארנדט את המהדורה הגרמנית של הספר הזה ותיקנה כמה ניסוחים במקור האנגלי , היא שינתה גם את כותרתו . במקום " המצב האנושי" היא כינתה אותו כשם הפרק הראשון בספר vita" - , "aciiva חיי המעש . השם הלטיני מתייחס לחלוקה קלאסית בין שתי צורות חיים , חיי עיון וחיי מעש , ומציע למעשה הגדרה אחרת למכלול העניינים הנידונים בספר . הקשר בין שתי הכותרות מלמד משהו חשוב . חיי העיון אינם נידונים בספר . בניגוד לתפיסה הקלאסית , שראתה בעיון את תכלית הקיום האנושי או את הצורה המפותחת ביותר שלו , ארנדט קובעת למעשה שחיי עיון הם אפשרות אנושית שאינה שייכת לאותה שכבת יסוד של תנאים משתנים הקובעים את המצב האנושי . ואמנם חיי עיון מתקיימים תמיד בחסות חיי המעשה . בתנאי קיום היסטוריים שונים נוצרו אפשרויות ומגבלות שונות לחיי עיון , לפי אופיים של חיי המעשה , שהגבילו את הגישה לחיי עיון למיעוט של גברים , למשל , או פתחו אותה , לפרק זמן מסוים לפחות , לכל איש ואשד , שחפצו בכך . אבל לעצם נוכחותם של גברים ונשים המקדישים עצמם לחיי עיון , כמו להיעדרם , לא היתה השפעה מבנית על מערך הקטגוריות של המצב האנושי . לעומת זאת , השפעה ישירה כזאת היתה תמיד לצורה ההיסטורית הקונקרטית של כל אחד משלושת התחומים של חיי המעש - עבודה , מלאכה ופעולה - ושל קו התיחום בין מרחב פרטי למרחב פומבי ( או ציבורי ( החוצה את שלושתם . קשה 6 על ההתלבטות בתרגום המונח 'public' ראו עמ' 57 הערה 13 להלן .

הקיבוץ המאוחד

קרן פרידריך אברט


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help