sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

" לחשוב בארנדטית , " ומשכיחות את העובדה שהמובן של הפעולה מסתמן רק בדיעבד , תמיד מתוך הפתעה ורק כאשר גם אחרים נוטלים חלק כהשלמתה . גם אנחנו נמשכו אל הספר הזה קודם כל בשל הדיון שלו בפעולה ובמה שאפשר ללמוד ממנו על הפעולה ועל התנאים הפוליטיים להתקיימותה . במשך כמה זמן גם אנחנו מצאנו את עצמנו שואלים שאלות שיפוטיות , שלא הובילו לשום מקום והפכו את המונח " פוליטי" לתואר השם או תואר הפועל , לתכונה של מבצעת הפעולה , של מעשים או של מוסדות , באופן המבטל את הקיום יחד של בני אדם רבים בתור דרגת האפס של הפוליטי המתקיימת תמיד . ברור כי אם זהו המובן היסודי של הפוליטי , אזי יש ממד פוליטי גם בעבודה או במלאכה . גדולתו של הספר התגלתה לנו בהדרגה , כשהשתקענו במכלול שבו מופיע הפרק על הפעולה . למדנו להבין את האופן המיוחד שבו ארנדט שוזרת את הפעולה הפוליטית בפעולות ובמעשים אחרים שאנחנו עושים מדי יום , ובה בעת מבחינה אותה מהם , וכך מתעקשת על היותה של הפעולה בלתי נפרדת מן התנאים החומריים , הגופניים , המרחביים , הכלכליים והקוסמיים שבהם היא מתרחשת . קשה לנו לקבל זאת , כותבת ארנדט , שהמעשים הגדולים של בני האדם "אינם נראים כחלקים ממכלול או תהליך ; להיפך , הדגש הוא תמיד על רגעים או מחוות בודדים . רגעים בודדים אלה , ויהיו מעשים או אירועים , קוטעים את התנועה המעגלית של חיי היומיום באותו אופן שבו מהלך החיים הלינארי של בני התמותה קוטע את התנועה של החיים הביולוגיים . החומר שממנו עשויה ההיסטוריה הוא הקטיעות האלה - במלים אחרות , היוצא מן הכלל" . ( Arendt , 1961 , 42-43 ) שאלת ההיסטוריות של הקיום האנושי ותפיסת ההיסטוריה הן כזירה שבה נפרשים , מתארגנים ומעוצבים חייהם של בני אדם והן כאופן ייחודי שבו החיים האלה מסופרים , נזכרים ונשכחים , מרכזיות למחשבתה של ארנדט . המצב האנושי הוא ביטוי למאמץ לחשוב את הקיום האנושי 1 העובדה שהפעולה מובנת רק בדיעבד מסבירה את חשיבות המונוגרפיות שארנדט הקדישה לאנשים ונשים שהיו עבורה דמויות מופת , ואת המאמץ שלה ללכוד בכתיבתה את ה"מי" שלהן שהתגלה מבעד לפעולתן בין רבים . ראו בעיקר . Arendt 1956 , 1997

הקיבוץ המאוחד

קרן פרידריך אברט


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help