sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

במהלך חייו של היחיד , ולכן אימוץ פרקטיקות גופניות זרות , להבנתו של בורדייה , מלווה בהכרח בקונפליקט פנימי ובהכחשה של האני הפנימי האותנטי שעיצבה התרבות המעמדית . בניגוד לבורדייה , אליאס עוסק בשינוי ומבקש להסבירו . גישתו מזהה את התהליכים האיטיים שרק מבט רב דורי מאפשר לזהותם . "השינוי הסוציוגנטי , " בניסוחו של אליאס , מתרחש בממד הזמן , במהלך הדורות , אך יש לו גם ממד מעמדי , מאחר שהוא משותף למעשה רק לבני דור החולקים עמדה משותפת בחברה וחווים התנסויות דומות במרחב . נוסף לכך , התהליך הציוויליזציוני האוניברסלי של אליאס מבליע , למעשה , את ההנחה כי הפרקטיקות המקובלות בקרב הבורגנות המערבית מייצגות את ההתנהלות הנורמטיבית המחייבת את כל בני האדם . השינוי ברפרטואר הפרקטיקות יבוא תמיד לידי ביטוי באופן זהה , דהיינו בעידון גובר של המחוות והשליטה . זאת מאחר שהוא תוצאה של צעידה כלל אנושית לעבר המודרניות , שהיא להבנתו אחת , וביטוי לצרכיה הפנימיים של האישיות המודרנית ( על כן יקפיד בן התרבות המודרנית על נימוסי שולחן מדוקדקים גם בהיותו לבדו ) ולא לרכישה מודעת של פרקטיקות מעמדיות יוקרתיות העשויות גם להיות לטבע שני . בעיני אליאס , תהליך הנחלת התרבות הוא מעשה של תבנות בין דורי . מאחר שהשינוי הוא מזערי , החריגות מהכללים הן עדות למעידות בחיקוי או לתרגום לוקלי של הכללים השרירותיים , ולא להפרה יצירתית ומודעת של הכללים - זכות השמורה למעשה לבעלי הון תרבותי . גישתם של בורדייה ואליאס אינה מציעה הסבר לשינוי ברפרטואר ההתנחלויות המתרחש במהלך חייו של היחיד , במצבים הנגלים לו בשעה שהוא מתנתק , ולו בעל כורחו , מההקשר התרבותי שבו רכש את ההביטוס שלו , כמו במצב ההגירה שאפיין את רוב דיירי הבתים בארץ ישראל המנדטורית . הסוציולוג הצרפתי בן זמננו ברנאר לאהיר ( Lahire ) מציע , כמו בורדייה , לראות במסגרות החברות המוקדמות , כמו הבית , אתרים שבהם רפרטוארים של דרכי פעולה מונחלים ליחיד , אך עם זאת , בתהליך הטמעת התרבות בפרט , שאותו הוא מתאר באמצעות הפועל "התקפלות , " לוקחים חלק משתנים רבים בעוצמות שונות ובתקופות שונות . לאהיר 8 לאהיר . 2008

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help