sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

הקדמה : לבנות ולהיבנות בתל אביב " הבית" נוכח בחלל ובזמן , בדמיון ובחלום ; הוא חלל בנוי אבל הווייתו עשויה מאנשים , מחפצים , מרגשות , מקולות ומריחות הנחווים בין קירותיו ; הוא חומרי ובר חלוף אך ממשותו ממשיכה להתקיים כל עוד יש אנשים שבשבילם הוא היה "הבית ; " הוא המובן מאליו של כל אחת ואחד מאיתנו . רק במהלך השנים הוא מתגלה כחלל שהכיל אותנו ואנחנו היינו בו , המוטבע בנו לעולם ועושה אותנו למה שאנחנו , ולעתים קרובות למה שאנחנו מבקשים לא להיות או למה שאיננו יכולים עוד להיות ; בהווה מכסה היומיום את משמעותו , את עושרו ואת סכנותיו , הוא נישא עימנו ככתם או כצלקת , ואנחנו מכירים בו רק בדיעבד . חוויית הבית חוצה תרבויות , מעמדות , מגדרים , דתות ותקופות היסטוריות . הבית הוא תופעה רבת פנים ורבת משמעויות , לעתים סותרות . הוא מושא לעיונם של הוגים מתחומי ידע ומגישות אפיסטמולוגיות שונות : כמפלט מנחם מפגעי המציאות האדישה והקשה או כאתר של סכנות ממשיות ומדומות , כמרחב המנוחה של הגבר לאחר יום עמל , לאחר התנסויות ממשטרות במרחב הטרוטופי , כמקום עבודתה של האישה , שאין לה סוף ; כחלל אדיש המוגדר על ידי חפצים או כמקדש מעט של זיכרון אישי ושל זהות נבחרת , כמרחב של כפיפות מגדרית או של אופציה להעצמה . בית הוא מענה לאחד הצרכים הראשוניים של בני אדם - מחסה . אולם המענה הפיזי לצורך זה הוא רק חלק מן הבית הביוגרפי והבית החברתי שבהם מקופלת התרבות , משועתקת ונוצרת על ידי דייריו . בכל בית מקבלים הצרכים האנושיים מענה בהתאם לדגמים תרבותיים האופייניים לזמן ולמקום ובמגבלות הידע והחומרים הנגישים , וההתנהלות בו מצייתת לכללי הבית ( לדוגמה , טקסי הארוחות בתרבות היהודית אשכנזית המסורתית מתקיימים סביב השולחן , לאחר נטילת ידיים וברכת המזון ; בארוחות החג הטקס נערך בחברת המשפחה והוא מבוסס על תפריט ידוע . ( עיצובו של הבית , החפצים הנוכחים בו והפרקטיקות המתקיימות

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help