sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:1

גבע בתעודות מצריות רפאל גבעון השם גבע שכיח למדי בתעודות מצריות שונות מימי הממלכה החדשה — התקופה הכנענית המאוחרת . אחת מן הערים , כך נראה לנו , היא גבע שלנו ' . התעודה הקדומה ביותר היא הרשימה הגיאוגרפית הגדולה של תחותמס השלישי בכרנך . הרשימה מופיעה במקדש זה שלוש פעמים בשינויים קטנים , פעם על גבי פילון 6 ופעמיים על גבי פילון . 7 גבע מופיעה בכל הרשימות האלה כמספר . 114 הקטע הזה כולל את הערים האלה : 112 חרקת — חלקת 113 ענקנעם — עין יקנעם 114 קבע — גבע 'ד 115 רר 116 צפת . חלקת נזכרת כעיר בנחלת אשר . בדרך כלל מזהים אותה עם תל אל קסיס ליד קרית חרושת . סקר ארכיאולוגי שביצעתי עם ילדי המוסד החינוכי במשמר העמק העלה , שהיה קיים באתר זה יישוב בתקופה הכנענית המאוחרת . קביעה זו קיבלה לאחרונה אישור בחפירותיו של אמנון בן תור . מיקומה של עין ( י ) קנעם בתל קימון מעולם לא היה מוטל בספק . בולטת העובדה , שבשלוש הכתובות נזכרת העיר לא בשם "יקנעם" אלא בשם " ענקנעם , " וכך אף בכתובת נוספת של תחותמס השלישי בכרנך . בתעודות מצריות אחרות היא אינה נזכרת כלל . הציון "עין" מצביע אולי על כך , שבאותם הימים היתה חשיבות מיוחדת לרובע העיר — שהיו לו אולי ביצורים ( מגדל ) משלו — שבו היה מקור המים של היישוב . ייתכן , שחלק זה של העיר היה חשוב במיוחד לצבא המצרי בעת מסעות פרעה תחותמס השלישי . הנקודה הבאה , מס' 114 ברשימה , היא גבע . אם נמשיך את הקו חלקת יקנעם לכיוון מגידו לדרום מזרח ואם ניקח בחשבון את הכתובת היוונית "גבע" המופיעה על גבי משקל העופרת שנתגלה לרגלי התל ( ראה במאמרו של מ' לין המתפרסם בכרך זה , ( נגלה שתל שוש ( תל אבו שושה ) הוא האתר המתקבל ביותר על הדעת לגבע זו . שני המקומות הבאים ברשימה קשים יותר לזיהוי , שהרי אין כל רמז בכתובים לערים אלה : ד'רר וצפת . אם נתקדם מתל שוש גבע לכיוון דרום מזרח , אל מעבר למגידו , נגיע לאיזור שהוא דל באתרים מן התקופה הכנענית המאוחרת . אהרוני , שנתן פירוש משלו לקטע באנלים של תחותמס השלישי המזכיר את צפת , זיהה אותה עם חירבת סית לילה בשרון . בהתאם לכך הוא הציע לזהות את ד'רר עם חירבת אל חצירה ואת גבע — עם

החברה לחקירת ארץ-ישראל ועתיקותיה

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help