sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

מבוא בעיית הזכות על הקרקעות בארץ ישראל הייתה מאז תחילת המפעל הציוני בארץ מנקודות המחלוקת העיקריות בסכסוך הערבי יהודי . בעימות הלאומי בין שני העמים הנאבקים על זכותם על הארץ , הייתה פרשת הקרקעות סלע מחלוקת עיקרי בין הצדדים המעורבים בסכסוך הדמים המתמשך . ראשיתו של מאבק זה עוד בשלהי השלטון התורכי עות'מאני בארץ והוא נמשך לאורך כל ימי המנדט הבריטי . הקמת המדינה הביאה להסרת המגבלות החוקיות , הקשורות בקביעת הבעלות היהודית על הקרקע , ואפשרה חקיקת חוקים המאפשרים להגשים , הלכה למעשה , את החזון הציוני של הקמת ישובים יהודיים בארץ תוך כדי קביעת בעלות המדינה על רוב רובן של הקרקעות בארץ , דבר שנעשה , כאמור , במסגרת החוק , אך לא בהסכמת האוכלוסייה הערבית , שנותרה בארץ וראתה את עצמה נפגעת מהמדיניות הקרקעית הממשלתית . עם הרחבת השלטון הישראלי על קרקעות נוספות , מעבר ל"קו הירוק , " הלכה הבעיה והחריפה , ואף הומחשו והודגשו הפערים התפיסתיים אידיאולוגיים הקיימים בין שני העמים בנושא זה , שכן נושא הקרקעות הוא בעל אופי קיומי ומדיני , על כן ההתייחסות אליו היא מראש רוויה מתחים , ועל כן האדם החוקר , ברצון או שלא ברצון , מעורב אישית בנושא זה . קיים שפע של חומר היסטורי בנושא הקרקעי , בעיקר בכל הקשור לתקופת המנדט הבריטי , שהייתה - למרות המהומות שהתחוללו מפקידה לפקידה תקופה מסודרת מבחינת המנהל והשמירה על החומר הארכיוני וההיסטורי , ודבר זה מקל את עבודת כל הבאים לחקור תקופה זו . לעומת זאת יש קושי בנגישות לחומר הארכיוני המתייחס לתקופה שלאחר קום המדינה , בייחוד בשנים שלאחר מלחמת ששת הימים . בשל רגישותו של הנושא , חלק חשוב מהתעודות והמסמכים הרלוונטיים לתקופה זו , הוא עדיין בגדר של חומר חסוי , על כן יש הכרח להסתמך גם על מקורות משניים ואחרים . מכל אלה , ניתן לקבל תמונה של המתרחש בתחום זה בעבר הקרוב ובמתהווה היום , ומובן שהחיבור המוגש בזה מתבסס גם על מקורות מסוג זה . דומה עלי , כי חרף היות הנושא גדוש בעיות קשות המכבידות על עבודת החוקר , יוכל הספר להרים תרומה לנושא המסובך והמסעיר הזה במערכת היחסים בין שני העמים . Up P'T מרכז ספיר , 1991

הקיבוץ המאוחד

ספרית פועלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help