sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

גאולת ארץ לאדמה היא מעשה הנפשתו של הגוש העיוור והנפעל והפיכתו לישות מיתית . תחילת פרק ב' מגלה לנו טפח מרגע זה של הנפשה ראשונית . לפי גרסת פרק בי , כוח הפריון של הארץ הותנה בהפיכתה לאדמה , כלומר בהפיכתה מושא לעבודה אנושית ( עבודת אדמה ... " : ( וכל עשב השדה טרם יצמח כי לא המטיר ה' אלוהים על הארץ ואדם אין לעבוד את האדמה" . ( 5 , 'ב ) בשלב פרימורדיאלי זה , "ואד יעלה מן הארץ והשקה את כל פני האדמה" . ( 6 , 'ב ) ומייד לאחר מכן , "ויצר ה' אלוהים את האדם עפר מן האדמה ויפח באפיו נשמת חיים " ... ( . ( 7 , 'ב נשים לב לתהליך -.א . ארץ נושבת . ב . ארץ + אד . ג . ארץ + אדם . ד . אדמה . אד אדם אדמה . מלמד , שהאד אינו סתם ערפילים או טל , אלא מין רוח , מין נשמה המהדהדת ברמת האדמה את הנשמה של האדם , שהוא אד ם"מ + . מהו , לפיכך , גן עדן אם לא מעשה הפיכתה של ארץ לאדמה . שמשפט אחד בלבד לאחר שלבי אד ואדמה קראנו : "ויטע ה' אלוהים גן בעדן " ... ( ב . ( 8 , ' כי גן עדן הוא ארץ שהפכה לאדמה , אשר כולה נתינה לאדם ( הנותן לה , ( כולה ברכה . ומהו ניגודה המר של האדמה כגן עדן י האדמה כעפר . כי עפר הוא גרגרי ארץ מתים . אמת , עפר הוא החומר ממנו ייברא האדם , אך זה עפר שננפחה בו "נשמת חיים" ובזאת שינה מהותו . עת קולל הנחש , נאמר לו : "ועפר תאכל כל ימי חייך" , ( 14 , 'ג ) כשם שקללת אדם נקטה בביטוי "כי עפר אתה ואל עפר תשוב" . ( 19 , 'ג ) עפר הוא ארץ בדרגתה הנמוכה . הרי לנו המתח הגדול : עפר ארץ או אדמת גן עדן . חיי אדם הם תנועה מתמדת בין שני הקטבים הללו , שהם גם קטבים של אימה וגעגוע . בעוד הגעגוע הוא לגן עדן אבוד , האימה היא מפני האדמה המקוללת , זו שהפכה לעפר ארץ ואשר דנה את האדם לשוב לעפ -7אדץ . ב . אדמה , או : חתונת הדמים הארצישראלית : בעיקרו , זהו סיפורה של הספרות הארצישראלית - השירה , הדרמה , הנובלה . בהתאם , ולדוגמא , ספק רב אם נאתר במוזיקה הארצישראלית המוקדמת את דופק הארוס ואת הולם הקורבן לאדמה , נוסח "פולחן האביב" לסטרווינסקי או נוסח "השיר על הארץ" למאהלר . ואף אם הציור הארצישראלי משנות העשרים מציע לרגעים לצופיו ארוס של שדות , פרדסים והרים ( צמד ערימות חציר דמויי שדיים ב"מנוחת צהריים" של נחום גוטמן מ ; 1926 או ההרים כחזה נשי ב"פסטורלה" של ישראל פלדי מ ; 1928 או פרדסי יפו של גוטמן , האוצרים חמוקיה של ערביה עירומה ; או נופי הגליל של ראובן רובין , הרוויים חושניות רכה ומלטפת ) - נאמנותו של המדיום החזותי למבט מנעה בעדו נרטיביות מורכבת ו / או מהלך מטפורי בר סיבוך מפנה פורקן וכוי . הספרות הארצישראלית , בעיקר היא , היה בכוחה להתמודד עם האתגר : ניסוח פסיכה קולקטיבי , המאחד מיתוס ותת הכרה של אדם וחברה במקומם החדש . לפנינו סיפור

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help