sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

יפים לאדם , טעימים לאדם בסירותיהם , מקנים לאדם כוח שיפוט מוסרי . במילים אחרות : צמחי אדמה הם צמחים בעבור האדם . מאותה בחינה עצמה , משמסופר בפרק ב' על בריאת חיות מהאדמה " ) ויצר ה' אלוהים מן האדמה כל חיית השדה ואת כל עוף השמים" , ( 19 , 'ב - מובחנת בריאה זו ( מהבריאה המתוארת בפרק , 'א זו שמקורה בארץ - וראה להלן ) באמצעות מתן השמות של האדם לחיות ( שם , . ( 20-19 ולכן , שוב , חיות האדמה הן מושא לעשייה אנושית . אדמה שונה מארץ בכך שמעניקה לאדם והאדם מעניק לה . בין אדמה לאדם יחסים - יחסי ברכה ( תנובת האדמה ) או יחסי קללה ( לפיה תהפוך האדמה לשממה . ( "ארורה האדמה בעבורך , " מקולל האדם ( 17 , 'ג ) ובזאת נידון לאדמה המצמיחה קוצים : "וקוץ ודרדר תצמיח לך" . ( 18 , 'ג ) האדמה מולידה את האדם מתוכה , אך היא גם העונש האולטימטיבי , המוות - "עד שובך אל האדמה" . ( 19 , 'ג ) באותו הקשר , יקולל קין : " ארור אתה מן האדמה" . ( 11 , 'ג ) ללמדנו , שהאדמה היא כוח , ישות מיתית בעלת רצון ועוצמה . "לא תוסף תת כוחה לך , " מודיע ה' לקין בהתייחס לאדמה . בתור שכזו , לאדמה יש פה " ) האדמה אשר פצתה את פיה לקחת את דמי אחיך מידך" - שם , שם . ( ובתור שכזו , קרי - בתור ישות מיתית המקיימת יחסים דו סטריים עם האדם - היא לא תשלים עם ספיגת דמו של אדם שנרצח ו " קול דמי אחיך צועקים אלי מן האדמה . " בהתאם , ייעוד אדם כעובד אדמה " ) וישלחהו ה' אלוהים מגן עדן לעבוד את האדמה , ( 23 , 'ג - " ... ולאחר מכן , הגדרת קין כ"עובד אדמה" ( 2 , 'ד ) מטילים על השניים עול תפקודי כבד ברמות העשייה היומיומית אך גם המיתית . עבודת אדמה היא גם עבודה דתית . כך , המנחה שמביא קין לאלוהים "מפרי האדמה" ( 3 , 'ד ) היא אקט פולחני של השלמת סדרים קוסמיים בין כוח אדמה לכוח שמים . מול הברית המיתית בין אדמה ואדם נותרת הארץ בבחינת הוויה חומרית גולמית , נטולת נשמה ומנוכרת לאדם . ביסוד מהותה , הארץ היא הוויה אפלה הפועלת מתוך עצמה ולמען עצמה , שלא כאדמה , שהיא ישות חיה התלויה באדם והיא מן האדם ובשביל האדם ( ולחילופין , האדם תלוי בה והוא מן האדמה ובשביל האדמה , משמע - חוזר אליה . ( " בראשית ברא אלוהים את השמים ואת הארץ : " הארץ היא גוש כוללני , היולי . בשורש מהותה הארץ היא תוהו ובוהו , ( 2 , 'א ) שבדרגתה הגבוהה מעט יותר היא "יבשה" ( שפירושה : זו שאינה מכוסה מים , ( עדיין מסה נטולת זהות ( אך , היא כבר בעלת השם " ארץ : " "ויקרא אלוהים ליבשה ארץ" , ( 10 , 'א - ואילו בדרגתה הגבוהה עוד יותר מצמיחה פלורה מזרעים הטמונים בה ( א / ( 11 ומולידה פאונה " ) תוצא הארץ נפש חיה למינה . ( 24 , 'א - " ... ברם , כוחה של הארץ הוא כוח סביל בלבד . הארץ יכולה להצמיח ולגדל רק בתוקף כוח בריאה אלוהי , משמע - הארץ לא ניחנה בכוח אוטונומי . הארץ איננה ישות מיתית . וכאמור , ובעיקר , לארץ קשר ( חד סטרי ) עם אלוהים , אך לא עם האדם . האדם אמנם מתגורר על הארץ " ) וישב בארץ נוד , " נאמר על קין , ( 16 , 'ג - אך הוא עובד את האדמה . כפי שראינו , אזכורה הראשון והחד פעמי של האדמה בפרק א' קשור למעבר מ"רמש האדמה" ל"נעשה אדם ... וירדו ... בכל הארץ . " ברכת אלוהים לאדם וחווה בפרק אי - "פרו ורבו ומלאו את הארץ וכבשוה ורדו " ... ( - ( 28 , 'א תובן , אפוא , בסימן צו הכיבוש והרודנות של האדם על פני הארץ , דהיינו גאולתה מארץ לאדמה .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help