sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

המחפשים דרכם . כינוס מבחר המאמרים מהספרונים הללו , הסמויים מן העין , וממספר קטלוגים וכתבי עת , שממהותם להיחבא במחסנים , אל ספר זה ( פירוט המקורות בסופו של הספר , ( הוא ניסיון להקרין השקפת עולם רבת קומות , אך עקבית ואחדותית . הגישה הבין תחומית , הכתיבה האסוציאטיבית , הסגנון הדרמטי לעתים , הסירוב לצו הקנון , הפנייה הפלורליסטית אל מרכז ושוליים בעת ובעונה אחת - כל אלה דנו את הטקסטים הלוטים למעמד חוץ אקדמי , שיתרונות חירותו עולים אולי על מגרעותיו . לא פעם , מתנגחים חלק מהמאמרים שלהלן עם הממסד המוזיאלי הישראלי , שלא סטה מנתיב התהילה של מרכז הבמה המודרניסטית , והתעקש להתעלם משולי הבמה , שלא לומר מאמנים שמאחורי הקלעים , ולבטח , מ"פועלי במה . " דיון "בהקשר מקומי" אינו מכיר בשיטת הכוכבים . חלק ניכר מפרקי הכינוס שלהלן מבקש לייחד עיון השוואתי בדימויי יסוד של האמנות ( והתרבות ) בישראל , דימויים הגובלים במעמד ארכיטיפי , ביניהם האדמה , הבית , הפרדס , הכבשה , הציפור הנופלת ועוד . הם משמשים מושא למעקב אמנותי ספרותי , ומצטרפים לדמויות המיתולוגיות של החלוץ , החייל , הצבר ( או ל"דמות האומה , " שאותה הותרנו בספר "גנים תלויים , " בגין אורך הדיון ) ולטקס המיתולוגי של עקידת יצחק - אשר לנוכחותם התרבותית המקומית אופי של הדי מעמקים , החוזרים וצפים על רקע אירועים גורליים . היבט נפשי קולקטיבי זה , של כפיית חזרה של דימויי יסוד , חל גם על היעדרות עקרונית - ולו חלקית וזמנית - של דימויים ( כגון , דם וים . ( אין ספק , שזירת ה"כוחות" הנפשיים קולקטיביים הללו מאשרת קיומם או היעדרם של מרכיבי תרבות שונים , בוויכוח הרווח על קיומה או אי קיומה של תרבות ישראלית . למחבר הספר אין ספק בתשובה 1 תרבות ישראלית עשירה , עמוקה וייחודית קיימת גם קיימת , אפילו בעידן גלובליסטי ואל מקומי בעידננו . אישורה של תרבות זו בפרקים שלהלן מתחבר לזיקת עומק נוספת , הזוקפת ראשה רק בשנים האחרונות : זיקה ליהדות . הניתוק הציוני מחבל הטבור היהודי מעולם לא היה ניתוק של ממש . אנו יודעים עד כמה טבלו ה"משכילים" בתכני המסורת היהודית שנגדה קמו ; עד כמה זווגה דמות החלוץ עם היהודי הדתי ה"ישן ; " וכיצד הפכו לא אחד ולא שניים מה"כנעניים" את עורם וגילו מחדש את היהדות וההיסטוריה היהודית ( וכי אין ההתכחשות ה"כנענית" תופעה יהודית כשלעצמה . (? אלא שפרקי הספר מתיימרים ליותר מזאת : משימתם להצביע על עורקים סמויים , אל מודעים , באמנות הישראלית החילונית והקוסמופוליטית , בהם מתעקשים לזרום מספר "גנים" תרבותיים יהודיים ( נוסח מיתוס העקידה , הסירוב לאדום דם , הברית עם המילה , ועוד . ( התרבות הישראלית אינה יבולה להשיל מעליה את עורה היהודי , גם כשהיא מתכסה במחלצות חילוניות ואתאיסטיות . אין היא יכולה למחוק את חברבורותיה הישראליות הייחודיות , גם כשהיא עוטה מחלצות מערביות ואוניברסליות . ואין בכוחה להדחיק את עושרה הסמלי ואף המיתי , גם כשהיא פורשת מניפה של נוצות דלות חומר . " בהקשר מקומי" הוא כינוסה של תשוקה מתמשכת , שאין להפרידה מסיפור אהבה . ג . ע .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help