sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

פתח דבר המאמרים והמסות המכונסים בספר זה מסכמים כעשרים וחמש שנות מחשבה והגות על האמנות הישראלית . חלקם , כתיבתם היתה כרוכה בעשייה אוצרותית , אך המשותף לכולם הוא העיון האידיאי בהקשריה המקומיים של היצירה החזותית שנוצרה בארץ ישראל במאה השנים האחרונות . אין זה מחקר היסטורי של האמנות , אף לא סדרת מפגשים עם יוצרים ישראליים , אלא ספר המבקש לבחון את התרבות הישראלית דרך אמנותה . כזהו , אכן , ציווי היסוד המנחה את המחבר : לשקף ולאשש גשרים בין אמנות לתרבות , להכיר את האמנות ובאמנות כאספקלריה פרשנית של תרבות הזמן והמקום : היסטוריה , לשון , דת וכיו"ב . כותרת הספר , "בהקשר מקומי , " מבקשת לשים דגש על עקרון ההקשר ועל עקרון המקום כאחד . עקרון ההקשר דוחה את הרעיון המודרניסטי בדבר האוטונומיה של יצירת האמנות , של אמנות למען אמנות , הנבחנת אך ורק בצורותיה , חומריה ודימוייה ה"פנימיים , " ומבקשת להפריד עצמה מקטיגוריות תרבותיות אחרות . עקרון ההקשר מתעקש לחבר בין האמנות לפילוסופיה , לספרות , לשירה , לתיאטרון וכר , כמו גם בינה לבין ההיסטוריה של החברה הישראלית , למיתוסים ולמסורות דתיות . עקרון ההקשר מאיים להוציא את האמנות אל מחוץ לעצמה . לא במקרה , נודה ונתוודה , כמה מחשובי האמנים בישראל אינם נדונים בפרקי הספר , באשר "חטאם" הוא בהתמקדותם במבע האישי , בביטוי הנפש ו / או במיחבר הצורני חומרי . חלילה לנו לשפוט את האמנים היקרים הללו , אלא שענייננו כאן באפיק אחר . ייאמר בהתאם : תכני ההקשר עשויים אף להתעלם לעתים מקריטריונים של איכות אמנותית , כאשר עצם ההידרשות לנושא ולחקר התרבות מרתקים את הכותב עוד יותר מחובת השיפוט האמנותי הצרוף . את הסיכון המקצועי הזה נטלנו על עצמנו . עקרון המקום דיאלקטי יותר . מחד גיסא , מפרנס אותו הרעיון הרומנטי הישן והטוב ( מאז יוהן פון הרדר ) המדבר על אמנות הצומחת מהקרקע ויונקת מסביבתה החומרית רוחנית : אקלים , נוף , מצב חברתי , משקעים תרבותיים מקומיים וכיו"ב . זהו הרעיון המסמיך את הפניה האוניברסלית של האמנות הטובה אל זיקה לוקלית , בבחינת הא בהא תליא . לא מעט מן המאמרים שלהלן ניזונים מרעיון זה - כמעט תביעה זו - שמשימתה לאזן , להעשיר ולהסמיך את התביעה המקומית לזו האוניברסלית , משמע - לאל מקומיות . בה בעת , ומאידך גיסא : משתמעת כאן ההכרה המאוחרת יותר , אשר פרקי הסיום של הספר הם עדיה , שהמקום - בתהומותיו המטפיזיים - טומן בחובו את ה"אין מקום , " וכי חוויית המקום לעומקו כוללת את ההודאה באובדנו ( וראו הפרקים : "הדה קונסטרוקציה של המקום" ו"שיבת ציון . ( " מרבית פרקי הספר ראו אור בעבר באורח צנוע למדי , במסגרת סדרת ספרונים , מעין אוגדן פרטי , שנהגתי להפיץ מדי שנה שנתיים בקרב כמאתיים וחמישים אשה ואיש . בסדרה כמעט מחתרתית זו הופיעו למעלה מעשרה ספרים , כגון "כאן" , ( 1984 ) "לגעת" , ( 1988 ) "עם הגב לים" , ( 1990 ) "גנים תלויים" , ( 1991 ) "נמרוד בתפילין" ( 1996 ) ועוד . במהלך הזמן אזלו כולם . יש , אוסיף , שהמאמרים פורסמו בכמה גרסאות וניסוחים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help