sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

הקדוש שאבירים רבים ביקשו אחריו , כנראה מעולם לא היה ולכן מעולם לא נמצא . אך אותו גביע קדוש הוא סמל למיכל נפשי מיוחל , המאפשר טרנספורמציות נפשיות רבות חשיבות , ודרך נפשית נפתלת ומסוכנת מוליכה אל השגתו . יונג אף הרחיק לכת בהניחו כי מוטב esc לכל אדם , שיתגדר במיתוס פרטי . התחנה השלישית בהתפתחות יחסה של הפסיכואנליזה לספרות 13 מצויה בתיאוריה של ארנסט קריס . קריס סבר כי היצירה הספרותית נועדה לתכלית אחרת מאשר סיפוקם של יצרים לא מודעים , וכי יש למקמה באזור ביניים , שהלא מודע היצרי והאני המודע משתפים בו פעולה . בסופר ראה קריס , לא אדם לקוי הנתון להזיות יצריות אלא , דווקא אדם שיש לו איכויות נפשיות מיוחדות , כאלה המכונות , לרוב , כשרון או גאונות . איכויות אלה מאפשרות לו , מצד אחד , פתיחות אל הלא מודע ומצד שני , יכולת עיבוד מתוחכם של החומר הצף או מגיח מהלא מודע . קריס גם היה נכון לראות את הסופר לא רק כאדם בעל היסטוריה נפשית ספציפית , בעייתית יותר או פחות , אלא גם כבעל מקצוע שיש תקנים לפעילותו . יתר על כן , הוא זיהה השפעות של רוח הזמן על תקנים אלה . הפרספקטיבה של קריס גובשה בהשפעת 'פסיכולוגיית האני' שנוצרה בימיו , כמהלך פוסטפרוידיאני ראשוני . מהלך זה הדגיש את העובדה שאישיותו של אדם חותרת לרוב לאוטונומיה ולשליטה עצמית , ולאו דווקא לסיפוק יצרים . מפרספקטיבה זאת הוא רואה את התהליך העיקרי שיצירה ספרותית מחוללת , הן בכותב , הן בקורא , כ'נסיגה בשירות האני : ' נסיגה אל מחוז היצרים ואל תהליכי חשיבה קמאיים , לשם חיזוקו של הסדר האישיותי המודע . חידוש אחר של קריס מתייחס לאמת הגלומה ביצירה הספרותית . לדעתו , לא ניתן לגלות אמת זו בנקל , לא בגלל מגבלות החקירה הפסיכואנליטית , אלא בגלל אופיו המיוחד של הטקסט הספרותי . לדידו , משמעות עמומה היא איכות מכוונת ומכוננת של יצירות ספרות . לעתים קרובות נדחסות בטקסט הספרותי , במכוון ושלא במכוון , משמעויות רבות העשויות להיות גם קונפליקטואליות או סותרות . עמימות זו דומה לעמימותו של החלום הנתון למנגנוני ההתקה והעיבוי , ( Condensation , Displacement ) או לעמימות המשמעות של סימפטום נוירוטי , הנוצר בהשפעת גורמים נפשיים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help