sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

אין ראנק מטיל אותו אל הספה הפסיכואנליטית . אדרבא , לדידו , האמן הוא אדם בעל רצון חזק ומפותח במיוחד , המאפשר את ייחודיותו ואת האינדיבידואליות הבולטת שלו . האמן מתואר אצלו כמי שמשתמש ביצירתו כדי לבטא את כל גוני אישיותו , כולל אותם יצרים שהתקן החברתי מצווה על הדחקתם . בעיניו , תכליתו הגדולה של האמן היא האלמוות שתקנה לו יצירתו , אם תתקיים אחרי מותו . מכאן גם נובע אותו קונפליקט מרכזי שבין ההתנסות בחיים לבין ההתכנסות באמנות . החיים , מנקודת ראותו של האמן , הם מקומו של החולף והארעי , בעוד 8 ששדה האמנות הוא מקומו של הנצחי , האלמותי . תרומתו של ק . ג . יונג לפירושה של הספרות נובעת מחידושיה של התיאוריה הפסיכולוגית שלו , שיש בה דמיון מסוים לזו של ראנק . מתוך מחאה גדולה נגד הפרוידיאניזם , טען יונג כי תכליתו האמיתית והעיקרית של האדם אינה מימוש יצריו , אלא דווקא מימוש עצמיותו . התפתחות לכלל אינדיבידואליות מתוך התגברות - הן על התלות בצרכים לאהבה אמהית , הן על הדפוסים המצמיתים של הסדר התרבותי - הייתה בעיניו המניע האנושי העליון . הוא ראה את האדם כמונע מכוח עתידו ולא כמי שעברו חתם את חייו מפני שהם כפופים לחזרה חוזרת ונשנית אל העבר , כפי שסבר פרויד . יונג גם הצביע על כך שמיתולוגיות רבות דנות , בסמלים שונים ודומים , בעניין זה עצמו - בדיפרנציאציה ובאינדיבידואציה . קווי הדמיון בין המיתולוגיות שכנעו אותו כי קיימים במוח האדם דפוסים אוניברסליים ליצירת משמעויות יסוד , והוא כינה דפוסים אלה ' ארכיטיפים . ' מפרספקטיבה ארכיטיפית ניתן לפרש מיתולוגיות רבות ואפילו לאחדן לכלל מיתוס תשתיתי אחד '" . אך גם בספרות המאוחרת ניתן למצוא , לא פעם , רבדים ארכיטיפיים , אם משום זיקתם של הסופרים אל הספרות המיתית העתיקה , אם מתוך פעולתה של הנפש הארכיטיפית . יתר על כן , סופרים שהתיאוריה של יונג דיברה על לבם , החדירו אל יצירתם במכוון , כך נראה , סמלים ארכיטיפיים , בעוד שאלה מבין הסופרים הנוטים אל התיאוריה של פרויד , השתמשו בכתיבתם בסמלים ההולמים פרשנות פרוידיאנית . עיוניו של יונג במיתולוגיות גאלו אותן מהדיון באמיתותן ההיסטורית או המדעית . גם אם בעינינו אין הן אלא בדיות מקסימות , יונג מצא בהן אמיתות נפשיות המנוסחות באורח סמלי ואלגורי . הגביע

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help