sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

טיעון המתכוון להקנות יתרון לאחת הדיסציפלינות ייראה מיד נגוע בשרירותיות או בכוהנות . להוגה העכשווי , הספרות והפסיכואנליזה הן , קודם כל , שתי פרספקטיבות המשולבות זו בזו . הספרות מיוסדת , לרוב , על הכנותיו הפסיכולוגיות של הכותב , והכתיבה הפסיכואנליטית , יש בה מאפיינים של כתיבה הספרותית . נראה כי תשומת הלב שזכו או לא זכו לה תיאוריות פסיכואנליטיות , הושפעה תמיד גם מהאיכות הספרותית של הצגתן . מעניין במיוחד להתבונן בכתיבתו התיאורטית של פרויד ובסיפורי המקרים שהיו בטיפולו , מפרספקטיבה של עשיית 615 ספרות . אולי דווקא מזווית זאת ניתן להבין כיצד רבים כל כך - פסיכואנליטיקנים ולא פסיכואנליטיקנים - האמינו במשנתו עד שהתפכחו והחלו לנהות אחר השקפות אחרות . דומה כי ההתפכחות בשדה הפסיכואנליטי עוד לא הגיעה לשיאה , וכי זה עתיד להיפתח לזרמים רוחניים שהיו זרים לפרויד מכול וכול . לרוויזיות ביחסה של הפסיכואנליזה אל הספרות היו כמה תחנות . אחדות הפכו את הספרות מביטוי פתולוגי למקומו של דיבור אותנטי , אוטונומי ויצירתי , המייצג תקינות נפשית ואפילו תקינות נפשית מיוחדת . במקביל , הוליכו הדיונים המאוחרים בפסיכולוגיה של הקורא להבנה הפוסטמודתיסטית האופיינית , כי בתהליכי הקריאה תמיד מתגלה הקורא יותר משמתגלים הטקסט או כותבו . להלן אנסה למנות ולהסביר בקיצור תמציתי את העיקריות שבתחנות אלה . החריגה החשובה הראשונה מהקו שהתווה פרויד ביחס לספרות מצויה אצל אחד המורדים הגדולים בחוגו של פרויד - אוטו ראנק . בשעתו הוחרם ראנק על ידי פרויד , על ידי המעגל שהקיפו ועל ידי הממסד הפסיכואנליטי . בשל כך נאלץ לגלות לאמריקה . אך כיום , עם שנחשפה הפסיכואנליזה האמריקאית לאווירה הפוסטמודתיסטית , המטילה ספק בכל אמת ומצביעה על שרירותיותה הכוחנית של כל אמת סמכותית , הוא זוכה בהכרה שהוא ראוי לה . ניתן למצוא בהגותו רעיונות מטרימים להתפתחויות העיקריות שהתרחשו בשדה הפסיכואנליטי : ' פסיכולוגיית האני , ' 'פסיכולוגיית העצמי' ו'הפסיכולוגיה ההתייחסותית . ' ראנק סבר כי הדרמה התשתיתית של נפש האדם מצויה בתהליכי הפרידה מהאם הקמאית , ובמגמה ליצירת עצמיות אינדיבידואלית , הנבדלת מזו של האם . התנאי לאינדיבידואציה זו הוא התפתחותו של רצון , המכונן את ביטוייה היצירתיים של האישיות . בספרו על האמן ,

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help