sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

פרודית לטקסטים מטרימים . במילים אחרות , הם התעלמו מכך שרק חלק מאפיוניו של הטקסט , מקורו בפסיכולוגיה של הכותב . חלקו האחר נובע מהספרותיות , מכללי עשיית הספרות . גם אם הגישה האינטר טקסטואלית לטקסטים ספרותיים מוגבלת באבחנותיה , הרי חד צדדיות פסיכולוגית או פסיכואנליטית , אף היא מתבלת במידה דומה . לא היו אלה שגיאותיו היחידות של אבי הפסיכואנליזה , כאשר השתמש בתיאוריה שלו לפירושן של יצירות ספרות . הוא גם טעה לחשוב בתמימות , כי הסופר מתכוון לעורר בקורא אותו רגש ואותה משאלת יצר שמהם נולדה היצירה וכי כוונה ואת , לרוב , מתממשת ' . הוא אף סבר , בתמימות דומה , ברוח שיטות המחקר של ימיו , כי הצליח להגיע אל האמת הסמויה של היצירה והיוצר , שלדידו לא הייתה אלא סיפוק היצרים באמצעות ההזיה ומנגנונים המסווים זאת . גישתו הולמת מאוד את הקולנוע העכשווי , המספק לצופיו , דרך קבע ובמסווים שונים , מנות גדושות של מין ואלימות , מתוך כוונת מכוון לפתות קהלים גדולים . אבל כעת מבינים הכול שאמונתו באמת הייתה אשליה גרידא , כאשר מדובר ביצירות אמנות חשובות . כי אלה , מורכבותן הגלויה או הסמויה מעניקה להן את היכולת לייצר בקורא עוד ועוד רקמות של משמעות . בצד השגיאות , היו בהגותו החלוצית של פרויד כמה וכמה חידושים , אשר תועלתם לחקר הספרות עודנה שרירה וקיימת . הבולט שבהם הוא ניסוח מנגנוני הייצוג של משמעות החלום ( התקה , עיבוי , שיקולים של ייצוג חזותי ועיבוד משני , ( באופן שניתן ליישמם על ניתוח טקסטים ספרותיים . על אף סיוגים שונים , בחינת הטקסט מבעד למנגנונים אלה , במיוחד מבעד למנגנוני ההתקה והעיבוי , עשויה לתרום הרבה להבנתו , גם לקורא שהתעדכן בסוגיותיו של המחקר 4 העכשווי . מכל מקום , שפע ההגות שנולד מתוך גישתו החלוצית של פרויד , הן מתוך הסכמה והן מתוך מחלוקת , מלמד על כוחן של שגיאות . שגיאות הן , לא פעם , סתמיות או מטופשות , אך הן עשויות להיות גם גאוניות והרות גורל , ובכוחן לחולל התפתחויות גדולות . התפתחויות גדולות בשדה הפסיכואנליטי , שנבעו הן מהצטברותן של תצפיות בקליניקה והן מהשפעת התמורות בפילוסופיה של המדעים , שינו כליל את היחסים בין הספרות לפסיכואנליזה . כיום , כל

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help