sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

מראשיתו של הדיון הפסיכואנליטי בספרות , אי אפשר היה לשער את מגמות התפתחותו , את עתידו . כאשר פתח פרויד בדיון הזה , הוא נהג ביצירות ספרות כאילו היו חלומות או חלומות בהקיץ או 1 סימפטומים . כל ביטויי הנפש הספונטניים האלה כפופים , לדידו , לתחביר דומה , הנובע בעיקר מהקונפליקט המתמיד בין יצרים גופניים לתקן הנאותות שהתרבות מציבה בפני נתיניה . גישה זאת , כפי שטענה שושנה פלמן בדיונה ביחסי הספרות והפסיכואנליזה , יצרה תבנית 2 הירארכית . יש בה הנחה מובלעת , כי לתודעה האנליטית המנתחת את משאלות היצר או את התסביכים הגלומים ביצירות ספרות , יש יתרון כמו זה שיש לרופא על חולהו , או כמו זה שיש למודע על הלא מודע . מכל מקום , גישתו של פרויד הולידה פרשנות ביוגרפית פתוגרפית : ניסיון להסביר את היצירה באמצעות הפתולוגיה הנפשית של הסופר , מתוך שחזור הביוגרפיה שלו . על פי רוב תלו החוקרים הפסיכואנליטיקנים את ממצאיהם בתסביך האדיפלי , שלדידם הוא מעין הכרח אוניברסלי . פרויד והפרוידיאנים הראשונים האמינו כי ניתן לשחזר את הביוגרפיה של אדם , להגיע לכלל רישום מלא שלה ( ראו למשל 3 שחזור הביוגרפיה של דורה . ( זוהי , למרבה הצער , אשליה מוחלטת , כמו האשליה שניתן לכתוב את ההיסטוריה האנושית במדויק . בתולדות חייו של אדם יש מיליוני אירועים , והעדפתם של אחדים על השאר כאירועים מכריעים או פורמטיביים , נעשית כמעט תמיד מסיבות שרירותיות . שרירותיות זו עוד מתעצמת , כאשר הבירור בדבר משמעותם של אירועים בחייו של סופר נעשה בלי עדותו המפורשת , בלי מידע על משמעותם הסובייקטיבית . יתר על כן , פרויד והפרוידיאנים הראשונים מחוגו לא נתנו את דעתם לכך שהספרות היא מקצוע - פעילות שיש לה תקני פעולה והליכים מסורתיים , והיא כרוכה , לעתים קרובות , בזיקה חיקויית או

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help