sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

חצר ב"תקוםת העוצרות" הוא טירתה של הדוכסית של 5 ין בס , 1 שנעשתה מקום למשתאות מפוארים , יקרים ורבי אמצאות , ואף מרכז אמנותי חדש , חצר מלכות אמיתית של המוזות . אולם בשעשועים אלה , שערכה הדוכסית , כבר טמון היה גרעין תמוטתם הסופית של חיי החצר : הם הם המעבר מן החצר בנוסח הישן ל '' סאלונים" של המאה השמונה עשרה — יורשי תרבות החצר . כד מתפרקת שוב החצר לאותן חברות פרטיות , שמתוכן התפתחה ונעשתה מרכז האמנות והספרות . מאמציו של פיליפ לשקם את הזכויות הפוליטיות והפונקציות החברתיות הקודמות של האריסטוקראטיה , שדיכאה בידי לואי הארבעה עשר , היו אחד הסעיפים החשובים ביותר בתכנית פעולתו . הוא הרכיב , מתוך אנשי האצולה הפיאודאלית , את מה שנודע בשם " מועצות , " שנועדו לבוא במקום המיניסטרים מבני המעמד הבינוני . אולם היה עליו לוותר על הנסיון הזה כעבור שלוש שנים בלבד , משום שהאצילים כבר לא היו רגילים לנהל את ענייני המדינה ועסקי השלטון היו זרים לרוחם . הם הוקירו רגליהם מן הישיבות ולא היתה ברירה אלא לחזור לסדר שהיה נהוג בימי לואי הארבעה עשר . כלפי חוץ סימלה איפוא " תקופת העוצרית" פנייה חדשה לכיוון האריסטוקראטיה , שנתבטאה בנוקשות הולכת וגוברת של המחיצות החברתיות ובבידול הולך וגדל בין המעמדות , אך כלפי פנים היא אינה אלא המשך התקדמותו עטורת הנצחון של המעמד הבינוני והתדרדרות נוספת של האצולה . תכונה מיוחדת להתפתחות החברתית במאה השמונה עשרה , שכבר עמר עליה טוקוויל , היתה העובדה כי למרות חיזוקן של המחיצות בין השכבות והמעמדות השונים , אי אפשר היה לבלום את תהליך ההשוויה התרבותית , וכי האנשים שכה שקדו לבדל עצמם זה מזה כלפי חוץ , נעשו דומים יותר זה לזה בפנימיותם , כך שבסופו של דבר נתהוו רק שתי קבוצות גדולות : פשוטי העם ואלה שעמדו למעלה מפשוטי העם . אלה שנמנו עם הקבוצה השניה היו להם הרגלים דומים , טעם דומה ולשון אחת . האריסטוקראטיה והמעמד הבורגני הגבוה נתמזגו והיו לאליטה תרבותית יחידה , ועל ידי כך נעשו נושאיה הקודמים של התרבות נותנים ונוטלים בעת ובעונה אחת . בני האצולה הגבוהה היו מזדמנים לבתים , שבהם התארחו אנשי הצמרת הפינאנסית והביורוקראטית , לא רק מזמן לזמן ומתוך ויתור על כבודם ! אדרבא , הם באו בהמוניהם ל '' סאלונים" של הג'נטלמנים העשירים והגבירות התרבותיות , בני המעמד הבינוני . וכך מכנסת מאדאם ז'ופרן בביתה את האליטה האינטלקטואלית והחברתית של זמנה : בניהם של נסיכים , רוזנים , שענים וסוהרים זעירים ; היא מחליפה מכתבים עם הקיסרית הרוסית ועם גרים ו היא מיודדת למלך פולין ולפונטנל ; והיא דוחה את הזמנתו של פרידריך הגדול וחוננת בהתעניינותה האישית את הפלבאי ד'אלאמבר . זאת ועוד , האריסטוקראטיה החלה לאמץ לה דפוסי מחשבה ומושגי מוסר של המעמד הבינוני , והמעמדות הגבוהים החלו להתבולל באינטליגנציה הבורגנית ממש באותה שעה , שבה הורגשה ההיירארכיה החברתית ביתר חריפות משהורגשה אי פעם . אולי יש , בעצם , קשר סיבתי בין שתי תופעות אלה . מכל זכויות היתר הפיאודליות שלה נשארו בידי האצולה במאה השבע עשרה רק זכויות הקניין על נחלאותיה היא והפטור ממיסים ; את הפונקציות המשפטיות והמינהליות שלה העבירה לפקידי המלך . דמי חכירת הקרקע איבדו הרבה מערכם , בשל הירידה המתמדת בכוח הקניה של הכסף , לפני , 1660 והאצולה נאלצה למכור במידה הולכת וגדלה את נכסיה ונעשתה מרוששת ומגוונת . דברים אלה אמורים , כמובן , בעיקר לגבי השכבות הבינוניות והנמוכות של האצילים בעלי האחוזות ולא לגבי האצולה הגבוהה והחצרונית , שעדיין

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help