sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

בקרב המעמד הבינוני , אולם אמנות חיה , המבטאת אידיאלים אריםטוקראטיים ומשמשת את מטרות החצר , אינה קיימת עוד . בכל תולדות האמנות והתרבות נדירים הם המקרים שבהם עברה המנהיגות ממעמד חברתי אחד למשנהו מתוך החלטיות גמורה כבמקרה זה , כשהמעמד הבינוני דוחק כליל את רגליה של האריסט 1 קראטיה , והשינוי בטעם , המעמיד את ההבעה במקום הקישוט , נראה בעליל . אכן , אין זו הפעם הראשונה שהמעמד הבינוני מופיע כנושא הטעם הטוב . כבר במאות החמש עשרה והשש עשרה תפסה מקום מרכזי באירופה כולה אמנות ששלט בה האופי של המעמד הבינוני . ורק בימי הריניסאנס המאוחר ובתקופת המאגריזם והבארוק כבשו את מקומה יצירות בסגנון החצרוני . אך במאה השמונה עשרה , כאשר שוב גבר כוחו הכלכלי , החברתי והפוליטי של המעמד הבינוני , שוב נתמוטטה האמנות הטכסית של הצרות המלכים , אשר בינתיים השיגה את כל הראוי לה , והיא נכנעה לפני עצמתו הבלתי מוגבלת של טעם המעמד הבינוני . רק בה 1 לאנד עמדה כבר במאה השבע עשרה אמנות המעמד הבינוני על רמה גבוהה , אמנות שאפיו של המעמד הבינוני היה טבוע בה באופן יסודי ועקיב יותר מאשר באמנות הריניסאנס , אשר היתה זרועה יסודות אביריים רומאנטיים ומיסטיים דתיים . אולם אמנות הולאנדית זו של המעמד הבינוני נשארה מבודדת לחלוטין באירופה של זמנה , וכאשר הביאה עמה המאה השמונה עשרה אמנות חדשה של המעמד הבינוני , לא היה לד . קשר ישיר עם קודמתה זו . אין כל מקום לדבר כאן על התפתחות רצופה , ולו רק משום שהאמנות ההולאנדית עצמה איבדה הרבה מאופי המעמד הבינוני שלה במרוצת המאה השבע עשרה . הן בצרפת והן באנגליה היו שרשי אמנותו של המעמד הבינוני החדש נעוצים בתמורות החברתיות שנתחוללו בהן ; אלה נעשו בהכרח הבסיס לירידת התפיסה החצרונית של האמנות , ומובן שהדחיפה שנבעה מהתנועות הפילוסופיות והספרותיות של הזמן , היתה חזקה מאותה צורה אמנותית בארצות מרוחקות בזמן ובמקום . ההתפתחות שהגיעה לשיאה הפוליטי במהפכה הצרפתית ולמטרתה האמנותית — ברומאנטיית , החלה ב"תקופת העוצרות , " בקעקוע מעמדו של המלך כסמכות עליונה ומוחלטת , בשלילת מקומה של החצר כמרכז האמבות והתרבות ובתמוטת הקלאסיות הבארוקית כסגנון האמנותי , שבו מצאו להם ביטוי ישיר מאמצי השלטון ותודעת השלטון של האבסולוטיזם . הקרקע לתהליך זה כבר הוכשרה בימי שלטונו של לואי הארבעה עשר . מלחמות ללא סוף גורמות לאנדרלמוסיה במצבה הכספי של המדינה ן האוצר מתרוקן והאוכלוםיה מתרוששת , כי במלקות ובמאסרים אי אפשר ליצור משלמי מיסים , ומלחמות וכיבושים אינם מביאים לעליונות כלכלית . עוד בימי חייו של "מלך השמש" נשמעים דברי ביקורת על תוצאות האוטיקראטיה . כבר פנלזץ הוא גלוי לב בהחלט מבחינה זו , אולם ביל , מאלבראנש ופונטנל הרחיקו לכת עד כדי כך , שצדקו האומרים כי "המשבר ברוח האירופית , " שתולדותיו ממלאות את המאה השמונה עשרה , כבר היה במלוא תנופתו משנת 1680 ואילך . בעת ובעונה אחת עם מגמה זו מתקדמת גם הביקורת על הקלאסיות ומפלסת דרך לתמוטת האמנות החצרונית . בשנת , 1685 בערך , באה לקיצה תקופת היצירה של הקלאסיות הבארוקית : לה ברין מאבד את השפעתו , וסופריה הגדולים של התקופה : ראסין , מוליר , בואלו ובו סיה כבר אמרו את דברם האחרון , — או על כל פנים את דברם המכריע . "הריב בין הדוגלים בישן לדוגלים בחדש" מציין את ראשיתו של הקונפליקט בין מסורת לקידמה , בין קלאסיות למודרניות , בין ראציונאליזם לאמ 1 ציונאליזם , אשר עתיד היה להתיישב בקדם רומאנטיות של דידרו ורוסו .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help