sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

פרק ראשון תמוטת האמנות החצרונית העובדה שהתפתחותה של האמנות החצרונית , אשר נמשכה כמעט ללא הפסק מאז סוף הריניסאנס , נעצרה במאה השמונה עשרה ואת מקומה ירש הסובייקטיביזם הבורגני , החולש עדיין בדרך כלל על תפיסת האמנות שלנו כיום , ! aim לרבים , אך ידועה פחות היא העובדה שתכונות מסוימות של הזרם החדש מצויות כבר ברוק 1 קו עצמו ושזניחת המסורת החצרונית חלה , לאמיתו של דבר , במחצית הראשונה של המאה השמונה עשרה . כי אף על פי שאיננו נכנסים לתוך העולם הבורגני לפני הופעתם של גרז ושארדן , הרי בושה ולארז'יליר מקרבים אותנו אליו קירבה רבה . הבמיה אל המונומנטאלי , הטכסי והחגיגי נעלמת כבר בראשית הרוקוקו ומפנה מקום לאופי עדין ואינטימי יותר . באמנות החדשה ניתנת עדיפות לצבע ולגוני ההבעה על הקו האובייקטיבי הגדול - והאיתן , ונימה של חושניות ורגש עולה מכל גילוייה . לכן , אף כי מכמה בחינות ה"מאה השמונה עשרה" אינה אלא ההמשך , וביתר דיוק < ההשלמה , של הפאר והיומרנות הבארוקית , הרי זרה לה עמידתה הבלתי פשרנית של המאה השבע עשרה על ה * "grand £ 0111 " כדבר המובן מאליו , יצירותיה , אפילו בשעה שהן מכוונות למעמדות החברתיים הרמים ביותר , אין בהן חותב ההירואיות הנקזגבה . אולם האמנות שאנו דנים בה כאן היא , כמובן , עדיין אמנות מסויגת מאוד , מעודנת מאוד , ואריסט 1 קראטית מעיקרה , אמנות אשר לדידה אמות המידה של הנעים הקונבנציונאלי מכריעות יותר מאמות המידה של רוחניות וספונטאניות , אמנות שפועלים בה לפי דפוסים קבועים , מקובלים על הכול וחוזרים ונשנים בלי הרף , ואשר אין דבר אפייני לה יותר מאשר טכניקת ביצוע מבריקה , אף כי לעתים קרובות מדי חיצונית בלבד . יסודות קונבנציונאליים אלה של הרוקוקו , שמקורם בבארוק , נעלמו בהדרגה ובמקומם באו התכונות האפייניות לטעם הבורגני . ההתקפה על מסורת הבארוק והרוקוקו באה משני כיוונים שונים י אולם היא מבוססת בשני המקרים על אותה התנגדות לטעם החצרוני . האמוציונאליזם והנאטוראליזם של רוסו וריצ'ארדסון , גרז והוגארת מכאן , והראציונאליזם והקלאסיות של לסינג ווינקלמאן , מנגס ודויד מכאן ; אלה כמו אלה מעמידים את אידיאל הפשטות ואת רצינותה של ההשקפה הפיריטאנית כנגד הנטיה החצרונית לגינדיר . באנגליה חל המעבר מן האמנות החצרונית לבורגנית מוקדם יותר והיה יסודי מאשר בצרפת , שם נמשכה מסורת הבארוק והרוקוקו במחתרת , והיא עדיין ניכרת בתנועה הרומאנטית . אולם בשלהי המאה , האמנות החשובה היחידה באירופה היא האמנות הבורגנית . אמנם אפשר להבחין בין זרם מתקדם לזרם שמרני "הטעם הגדול . "

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help