sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

הנאלצים ללקט את מזונם או ללכדו , בלא שיוכלו לייצרו במו ידיהם ; אנשים שכנראה חיו עדיין בשלב האינדיבידואליזם הפרימיטיבי , במסגרות חברתיות החסרות כמעט לחלוטין מיבנה יציב , בלהקות קטנות ומבודדות , ולא האמינו באלים , בעולם הבא ובחיים שלאחר המוות . בעידן זה של חיי מעשר , גרידא , היה חיפוש המזון הציר המרכזי לחיים כולם , ואין לנו כל הצדקה לשער שהאמנות שימשה אז לאיזו תכלית אחרת , מלבד היותה אמצעי במציאת המחייה . מכל העדויות שבידינו אנו למדים שהאמנות היתה כלי בידי הטכניקה של המאגיה , ולפיכך נועד לה תפקיד פראגמאטי בתכלית , המכוון כל כולו להשגת מטרות כלכליות ישירות . מאגיה זו לא היה לה , כנראה , ולא כלום עם מה שאנחנו מכנים דת ; לא היו בה תפילות , היא לא סגדה לכוחות מקודשים , ולא היתה קשורה , בכל צורה שהיא של אמונה , למהויות רוחניות שלא מעלמא הדין , ולכן לא התקיימו בה אותם תנאי מינימום שמונים בדת אמיתית . זו היתה טכניקה נטולת מסתורין , נוהל ענייני , שימוש אובייקטיבי בשיטות מסוימות , שלא היה בהם מיסטיציזם וחכמת הנסתר , יותר משיש כיום בהצבת מלכודת לעכברים , בדישון השדות או בבליעת איזו תרופה . הציורים היו חלק מן המנגנון הטכני של מאגיה זו ; הם היו אותה "מלכודת" שבה היה על החיה להילכד , או , ליתר דיוק , המלכודת על הטרף שכבר נלכד בה — הואיל והציור היה גם התיאור וגם העצמים המתוארים בו , הבעת מישאלה ומישאלה שנתמלאה בעת ובעונה אחת . הצייד הצייר הפאליאוליתי דימה , שמצוי בידיו אותו עצם המופיע בציור ; סבר , שעל ידי ציור דמותו של העצם קנה לו שליטה על העצם גופו . הוא האמין , שהחיה הממשית אמנם מתה בהיהרג החיה המצוירת . התיאור באמצעות התמונה לא היה לגביו אלא הטךטה של התוצאה המיוחלת ; המאורע המוחשי חייב היה בהכרח להתרחש בעקבות פעולת הדוגמה המאגית , או , ליתר דיוק , להיות כלול בה , הואיל והדבר היחיד שחצץ ביניהם היה המדיום — הבלתי מוחשי לפי השקפתו — של מרחב וזמן . לכן אין לנו כאן עניין עם תיפקודים סמליים שהם תחליף לתיפקודים ממשיים , אלא עם פעולה תכליתית ממש . לא ההרהור הוא שקטל את החיה , לא האמונה היא שחוללה את הנס , אלא הפעולה הממשית , התיאור בתמונה , ציור הצלד , הוא שהוציא את המעשה המאגי מן הכוח אל הפועל . כאשר היה הצייר הפאליאוליתי מצייר על הסלע איזה בעל חיים , היה יוצר בכך בעל חיים ממש . עולם הבדיון * והציור ושדה האמנות והחיקוי — עדיין לא היו לגביו תחום מיוחד לעצמו , נבדל ונפרד מן המציאות האמפירית ; הוא עדיין לא עימת את שני התחומים הנבדלים הללו , אלא ראה באחד את המשכו הישיר , הבלתי נבדל של השני . אנו יכולים לדמ 1 ת את גישתו לאמנות לגישתו של אותו אינדיאני משבט סיו , שעליו מספר לוי בריהל , אשר בראותו חוקר פולקלור המתווה בפנקסו שרטוטים שונים , אמר : "אני יודע שאדם זה הכניס לתוך הספר שלו רבים מן הביזונים שלנו . אני הייתי שם כאשר עשה זאת , ומאז כבר לא היו לנו ביז 1 נים . " תפיסת צד זה של האמנות כהמשכה הישיר של המציאות היומיומית עוד לא נעלמה כליל , אף על פי שבתקופה מאוחרת יותר משתלטת תפיסה , הרואה באמנות דבר המנוגד למציאות . אגדת פיגמליון , שהתאהב בפסל שאותו יצר , נובעת אף היא מראייה כזאת . גישה דומה נמצא אצל האמן הסיני או היאפאני המצייר ענף או פרח , והציור , שלא כיצירות האמנות המערבית , אינו תמצית ואידיאליזאציה של המציאות , הקטנה או שיפור של העצם החי , אלא , בפשטות , עוד ענף אחד או ניצן אחד . fiction ?

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help