sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

על הקצרים וחיתוכים נועזים יותר ויותר . נאטוראליזם זה אינו בבחינת נוסחה קבועה וסטאטית ; זוהי צורת אמנות חיה ומשתנה שעניינה מתן ביטוי למציאות בשלל אמצעים שונים והיא מגשימה את שנטלה על עצמה — לעתים בהצלחה רבה יותר ולעתים בהצלחה מעטה . אמנות זו עברה זה כבר את השלב הטבעי , האינסטינקטיבי , אך מרחק רב מפריד בינה ובין אותו שלב בתרבות האנושית , שבו נוצרות נוסחאות אמנותיות נוקשות . משתאים ניצבים אנו לנוכח תופעה זו , שהיא אולי הגילוי המפליא ביותר בכל דברי ימי האמנות , הואיל ואין כל הקבלה בין אמנות קדם היסטורית זו ובין ציורי הילדים בימינו , או אמנותם של מרבית העמים הפרימיטיביים . ציורי הילדים ויצירות האמנות של עמים פרימיטיביים בני זמננו הם שכלתניים ולא תחושתיים : הם מגלמים את מה שיודעים הילד והאמן הפרימיטיבי ולא את מה שהם רואים בפועל ממש ; תמונת העצם שהם נותנים היא סינתיזה עיונית ולא אופטית א 1 רגאנית . הם משלבים את ה & ראה מלקנים עם המראה מן הצד או עם המראה מלמעלה וכוללים בתמונה כל מה שעלינו לדעת על האובייקט ; הם מגדילים את ממדיו של כל מה שנודעת לו חשיבות מבחינה ביולוגית ומעשית , אך מתעלמים מכל מה שאין לו תפקיד ישיר בהקשר זה , אף אם הוא דבר מרשים ביותר כשלעצמו . סגולתם המיוחדת במינה של הציורים הנאטוראליסטים בתקופת האבן הקדומה , לעומת זאת , היא בכך שהם מוסרים את הרושם החזותי בצורה כה ישירה וטהורה , כה נטולת קישוטים או סייגים אינטלקטואליים , עד שלא נמצא לה מקבילות ביצירות הדורות שלאחריה אלא עם הופעת האימפרסיוניזם המודרני . אנו מוצאים בהם רישומי תנועה המזכירים לנו את סדרות תצלומי הבזק של ימינו , שכדוגמתם נוכל לראות רק בתמונותיהם של אמנים כגון דגה או טולוז ל 1 טרק ; עינו של מי שלא הורגל בציור האימפרסיוניסטי ודאי תראה בתמונות אלה רישום גרוע ובלתי מובן . הציירים מן התקופה הפאליאוליתית עדיין מסוגלים היו לראות בעין בלתי מזוינת בני גוון דקים מן הדקים , שהאדם בן זמננו יכול לגל 1 תם רק בעזרת מכשירים מדעיים מורכבים . יכולת זו כבר עברה ובטלה מן העולם בתקופת האבן החדשה , שבה המירו האמנים , במידת מה , את התחושה הישירה והבלתי אמצעית בנוקשותו ובקביעותו של הקונצפטואליזם . אך האמן הפאליאוליתי עודנו מצייר את אשר רואה הוא בעיניו ורק את מר . שהוא יכול להבחין בו ברגע מסוים אחד ובמבט מוגדר אחד בעצם . הוא אינו יודע עדיין דבר על ההטרוגניות הא 1 פטית של היסודות השונים בתמונה ועל שיטות הקומפוזיציה הראציונאליסטיות , על קווי הסיגנון המוכרים לנו מציורי הילדים ומאמנות העמים הפרימיטיביים ; אף אין הוא יודע את הטכניקה של צירוף קלסתר פנים מצללית הפרופיל שלה עם עיניה מ ? נים . האמנות הפאליאוליתית הגיעה — לכאורה בלא קשיים רבים — לאחדות התפיסה החזותית , שאותה השיגה האמנות המודרנית רק לאחר מאבק של דורות ; אין כל ספק ששיפרה את שיטותיה , אך לא שינתה אותן , והריאליזם שבין הגלוי לעין לסמוי מן העין , בין הדבר הנראה לדבר שאינו אלא ידוע , נשאר זר לה לחלוטין . מה היו עילתה ותכליתה של אמנות זו ? האם היתה זו שמחת חיים , המבקשת להתקיים ולהישנות ל או סיפוקו של יצר המישחק וההנאה שחש אדם ביפותו את הדברים — של הדחף לכסות שטחים חלקים בקווים וצורות , בדגמים ובעיטורים י האם היתה פר ; ן של שעות הפנאי , או שמא היתד , לה תכלית מעשית מוגדרת י האם עלינו לראות בה צעצוע או מכשיר , סם ארגעה ודבר שבמותרות , או נשק במלחמת הקיום י אנו יודעים שהיא היתה אמנותם של ציידים פרימיטיביים , שכלכלתם היא בלתי יצרנית וטפילית , של אנשים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help