sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

. 1 תקופת האכן הקדומה : מאגיה וגאטוראליזם אגדת תור הזהב עתיקה היא . אין אנו יודעים בדיוק מה הוא הגורם הסוציולוגי לייראת הכבוד שרוחש האדם לעתיק ; אפשר ששרשיה נעוצים בסולידאריות השבטית והמשפחתית , או בשאיפתם של בני המעמדות המיוחסים לבסס את זכויות היתר שלהם על ייחוסם . מכל מקום , ההרגשה , שכל מה שהוא עתיק הריהו בהכרח גם טוב יותר , עודנה חזקה , עד כדי כך , שכמה היסטוריונים של האמנות וארכיאולוגים אינם נרתעים מסילוף העובדות במאמציהם להוכיח , שהסגנון האמנותי , המוצא חן בעיניהם יותר מן האחרים , הוא גם הקדום שבכולם . יש מהם המצהירים שהאמנות , המבוססת על עקרונות צולניים קפדניים , על סיגנון החיים ועל האידיאליזאציה שלהם — היא העדית הקרובה ביותר שבידינו לפעילותו האמנותית של האדם ; ואחריב טוענים , שדווקא האמנות , המבוססת על שחזור העצמים ושימורם כמ 1 ת שהם , היא השריד העתיק ביותר לפעילות אמנותית — הכול על פי גישתם אל האמנות : אם תאים הם בד , מכשיר להשתלטות על המציאות ולשיעבודה , או אמצעי לביטוי הכנעתם בפני הטבע . הווה אומר ו הדעות שבהן הם מחזיקים — דעות אוטוקראטיות ושמרניות , או דעות ליבראליות ומתקדמות — הן הקובעות אם יעמדו מלאי הערצה בפני הצורות האמנותיות , העיטוריות והגיאומטריות , או בפני הצורות האמנותיות המחקות את המציאות חיקוי נאטוראליסטי ויראו בהן את הצורות העתיקות ביותר . אך יצירות האמנות הפרימיטיביות שהשתמרו מצביעות בבירור , ובתוקף גובר והולך עם התקדמות המחקר , על ראשוניותו של הנאטוראליזם , והחוקרים בימינו מתקשים משום כך יותר ויותר להחזיק בתורה בדבר קדמותה של אותה האמנות , המרוחקת מן החיים ומן הטבע . אך תכונתו הבולטת ביותר של הנאטוראליזם הקדם היסטורי אינה היותו קדום מן הסגנון הגיאומטרי ( שרושמו דווקא פרימיטיבי הרבה יותר , ( אלא העובדה שניכרים בו כל אותם שלבים טיפוסיים , שעברה האמנות בזמן החדש ושאינו שום פנים ואופן תופעה אמנותית אינסטינקטיבית גרידא , סטאטית וא היסטורית , כפי שסבורים אותם חוקרים הדבקים דבקות מופרזת באמנות הגיאומטרית והצורנית בתכלית . זוהי אמנות , המתפתחת והולכת משלב של נאמנות לינארית לטבע , שלב שבו עדיין מעוצבות הצורות האינדיבידואליות עיצוב נוקשה כלשהו , שנקנה בעמל רב , אל שלב של טכניקה גמישה ומבריקה , כמעט אימפרסיוניסטית , המגבירה את היכולת לשוות לרושם החזותי צורה , rrn רגעית וספונטאנית יותר ויותר . עתה מגיעה מידת דיוקו של הרישום לדרגה של וירטואוזיות , שבכוחה להתגבר על תנוחות ואספקטים קשים לתיאור , על תנועות ומחוות מהירות וחולפות , פרק ראשון התקופה הקדם היסטורית

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help