sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

ביסוד האינדוקציה . למחלוקת שאין לגשר עליה ציפיתי בכל הנוגע למושג של " יצר המות , " הקיים בדמות עיקרון של הרס לפי אחת התיאוריות של פרויד , והמת יצב כניגוד קוטבי לכל האינסטינקטים מקיימי החיים . היפותיזה זו שהיא זרה כל כך לרוחם של ביולוגים , נראית בעיני חוקר ההתנהגות במיוחד לא רק כבלתי הכרחית , אלא אף ככוזבת מיסודה . על פי רוב נוהגים למנות את התוקפנות בין גילוייו של אותו יצר מות , אך התוקפנות אינסטינקט היא לא פחות מכל אינסטינקט שהוא , ובתנאים טבעיים משמשת היא לקיום החיים והמין באותה מידה ממש כמו האינסטינקטים האחרים . אצל האדם , שתנאי חייו נשתנו על ידי יצירתו העצמית , מביא יצר התוקפנות לעיתים קרובות לתוצאות מזיקות ביותר , אולם כדבר הזה מתרחש גם לגבי יצרים אחרים , אף אם לא באורח דרמתי כל כך . אולם משהצגתי עמדתי זו לגבי התיאוריה של יצר המות לפני שומעי הפסיכואנליטיקאים , מצאתי עצמי מתפרץ לדלתים פתוחות . מיד ציינו לפני כתובים רבים בכתביו של פרויד , המוכיחים מה מעט בטח הוא עצמו בהיפותיזה הדואליסטית שלו . ככל מ 1 ניסט מובהק וככל חוקר טבע האמון על חוקיות כללית , לא היה ודאי גם פרויד עצמו מאושר מהצעת היפותיזה כעין זו . משנפניתי מהם והלכתי לטבול בים כדי להכיר את חייהם החפשיים של דגי האלמוגים , ועין בעין ראיתי מה גדולה חשיבותה של תוקפנות לקיום מינם , גמרתי בנפשי לכתוב ספרי זה . עד כדי כך כבר רב הידע שנצטבר תוך מחקר התנהגותם של בעל חיים על התוקפנות , שדי בו לפענח סיבותיהם של כמה מגילוייה השליליים אצל האדם . אף שהבנת סיבותיה של מחלה עדיין אין בה משום דרך לריפויה , הריהי אחד התנאים הראשוניים לכך . חושש אני שהתפקיד שנטלתי על עצמי הוא הרבה למעלה משיעור כשרון הכתיבה שלי . כמעט מן הנמנע הוא להסביר במלים כיצד בנויה מערכת פעולה כלשהי , שבה משפיע כל חלק השפעה חוזרת הדדית על כל חלק אחר . אפילו לגבי פעולתו של מנוע בנזין , למשל , שעה שמבקש אדם להסבירה , אינו יודע במה לפתוח . אם יפתח בהסברת ענינו של גל הארכובה , הרי טרם הבין השומע כיצד פועלים הטלטלים , הבוכנות , השסתומים , גל הפיקות וכוי וכוי . איבריה של מערכת פעולה שלמה ניתנים להבנה רק מתוך מכלולם , או שאינם מובנים כל עיקר . ככל שהמערכת מורכבת יותר , כן גובר קושי זה שכל חוקר ומורה חייב להתגבר עליו . והרי המסכת של אורחות ההתנהגות , בין אלה היצריים ובין אלה המוקנים על ידי התרבות , זו המסכת המעצבת את חייו החברתיים של האדם , היא המסובכת ביותר מכל שידוע לנו עלי אדמות . בתוך מבור זה של השפעות הדדיות , מאמין אני שעלה

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help