sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

להיסטוריה זו הספר פורש באמצעות שני חיבורים , שכל אחד מהם מתמקד בקצה אחר : החיבור הראשון עוסק במקומו של האסון האלוהי במחשבה התיאוקרטית המקראית המקופלת בתורה ובספרי נביאים ראשונים - רוב הטקסטים ההיסטוריים במקרא ; החיבור השני עוסק בנסיגת האל מזירת האסון ובהופעת המדינה כסוכן העיקרי לגרימת אסונות ולניהולם בעת החדשה . ההיסטוריה של האסון האלוהי אינה מתחילה במקרא , אבל אין ספק שהיא מגיעה בו לגיבוש שלא היה כדוגמתו בתרבויות שקדמו לו , ואולי גם לא באלה שבאו אחריו . המקרא מציע כמה דגמים מובחנים של שילוב האסון בממשל האלוהי . הוא מציג את האסון ההמוני כצורה העיקרית , ומכל מקום הנפוצה ביותר , של התגלות האל - אך גם כאמצעי לפעולתו וכמכשיר משילה מרכזי העומד לרשותו . החיבור הראשון בספר , הולדת התיאוקרטיה מתוך האסון : על תבניות של אלימות אלוהית במקרא , יעסוק בכך בהרחבה . ההיסטוריה של האסונות האלוהיים היא היסטוריה רצופה ופתלתלה , ומובן שאין היא מתרחשת בקפיצה נחשונית מעולם המקרא לקטסטרופות של העת החדשה . הפנייה שלי לעת החדשה הודרכה על ידי ההנחה שבאמצע המאה השמונה עשרה החל להתערער הקשר בין אלוהים לאסון ושלערעור הזה היה תפקיד מרכזי בתהליכי חילון שלא חדלו מאז . צמצום הזיקה בין אלוהים לאסון שימש לי נקודת מבט לתיאור כמה היבטים בתהליכים האלה , המגיעים לדעתי לשיאם בהבנה - ובהתמודדות הפוליטית עם ההבנה - שבני אדם מסוגלים לגרום אירועים קטסטרופליים הרסניים ורבי השפעה כל כך עד שבכוחם להביא את העולם האנושי ואת ההיסטוריה האנושית אל סופם . החיבור הזה מבקש להציג תמונה שלמה של הזיקה בין האל לאסון בטקסטים ההיסטוריים במקרא . זאת יריעה רחבה מאוד ( גם אחרי הוויתור המודע על ספרות הנבואה והחוכמה ) שחייבה כלכלת קריאה וכתיבה חסכונית , הישענות על מקורות קיימים בשאלות הפילולוגיות הרלוונטיות , התעכבות מועטה ככל האפשר על שאלות הרמנויטיות , וייחוד עיקר תשומת לב לחשיפת המבנים הפוליטיים בסיפור המקראי . נדרשתי ללמוד תחום ידע חדש ועצום בהיקפו , חקר המקרא , ולעסוק בעת ובעונה אחת במספר רב של פרשיות . אך השאלות ההיאופוליטיות שעמדו לנגד עיניי היו בדרך כלל שונות מאוד מאלה שמעסיקות את רוב החוקרים . הן חייבו אותי להכיר במידה סבירה את השדה המחקרי - היכרות שהעניקה לי רישיון עבודה ושהייה זמני אבל לא הפכה אותי לאזרח מן המניין . מבחנו של החיבור הזה כפול : מצד אחד - האם הוא הצליח לחשוף את המבנים הפוליטיים בלי להיכשל בטעויות פילולוגיות והרמנויטיות בוטות ? מצד אחר - האם הוא הצליח להבחין בין המבנים שנחשפו על פי תפקידה של האלימות האלוהית , והאם הטיפולוגיה של דגמי שלטון תיאוקרטיים שהוא מציע מזמינה ומאפשרת תוכנות ושאלות חדשות על ההיסטוריה של הטקסט המקראי ועל העולם שבו הוא נכתב ?

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help