sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

פתח דבר לפניכם שני חיבורים על האסונות של אלוהים : אלה שהוא חולל , ואלה שהיה יכול למנוע . באסון כוונתי כאן לאסון המוני , אירוע שבו נזרעים חורבן והרס בהיקף גדול , שבו נפגעים המוני בני אדם ובעלי חיים אחרים , רכוש רב מושחת ונהרסות סביבות חיים שלמות . הכושר לחולל אסונות כאלה יוחס לאלים מאז ומעולם ; ייתכן שבני האדם דמיינו אלים כדי להסביר לעצמם מדוע אסונות כאלה מתחוללים . אלוהים - האל המונותיאיסטי , אלוהי אברהם יצחק ויעקב , אלוהי היהודים , הנוצרים והמוסלמים - אינו יוצא מכלל זה . מן הסיפורים הראשונים ועד לסיפורים האחרונים שסופרו עליו נקשרה דמותו באירועים קטסטרופליים שבהס נפגעו המונים . עד עצם היום הזה , בכל פעם שמתרחשת קטסטרופה נמצא מישהו שקושר אותה לכוונה של האל , למעשה מכוון או למחדל שלו . מאז סיפורי המקרא , גרימת אסונות מופיעה כדרך פעולה עיקרית או אפשרית של אלוהים ; וגם בסיפורים האחרונים על אסונות בני זמננו - גם אם הם מעשי אדם מובהקים , אסונות טכנולוגיים או משטריים - יימצא תמיד קול המבקש הסבר תיאולוגי , או תובע תשובה משמים ריקים , או מציע פירוש שקושר מחרש , כך או אחרת , בין האסון לאלוהים . ספר זה מבקש לסמן קווי מתאר ראשוניים להיסטוריה של האסונות מעשי ידי האל , ובקיצור - אסונות אלוהיים . אלוהים המיט אסונות הרבה וההיסטוריה שלהם מרובת פנים . הספר מתמקד רק באירועים הנוגעים לתפקידו של האסון במסגרת התבנית הכללית של השלטון האלוהי . אלוהים יעסיק אותי כאן כצורה של שלטון . אסונות המוניים , כך אני מניח , אינם פרי של גחמה אלוהית סתם או ביטוי לאופי זעפני או תוקפני במיוחד . צריך להבין אותם בהקשר תיאוקרטי , כלומר כחלק מתפיסת האל כריבון העולם ומנהיגו או כשליט של עם אחד נבחר מתוכו . העניין הזה באלוהים מעוגן בתיאוריה פוליטית עכשווית ומבקש לתרום לה . הוא מבקש גם לתרום לדיון הער המתנהל בעשורים האחרונים בתחום התיאולוגיה הפוליטית , במובן הרחב של המונח הזה . תיאולוגיה פוליטית אפשר לפרש כתפיסה פוליטית של האל או כתפיסה תיאולוגית של הפוליטי , ושני המובנים או ההקשרים האלה יידונו בספר . מצד אחד אציע הבנה חדשה של השלטון האלוהי , באמצעות פענוח מקומו ותפקידו של האסון בכינון השלטון הזה ובניהולו ; מצד אחר אבקש לתרום להבנת הממד התיאולוגי במרחב ובמעשה הפוליטיים , באמצעות פענוח תפקידה של המדינה המודרנית כממלאת מקומו של האל בגרימת אסונות ובניהולם . שני צדדים אלה אינם רק שני הקשרי דיון אפשריים בתיאולוגיה הפוליטית אלא גם שני קצוות בהיסטוריה של האסונות האלוהיים . את המתווה הראשוני

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help