sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מהו פתרון בעיה מילולית במתמטיקה ? רגע › חושבים ! מה כולל תהליך של פתרון בעיה במתמטיקה ? פויה , ) Polya , 1945 ( הגדיר פתרון של בעיה מתמטית כתהליך של : א . הבנת הבעיה - בשלב זה פויה מציע לפותר לשאול את עצמו מהם הנתונים בבעיה , מה עליו למצוא , מהם התנאים והאילוצים הקיימים בבעיה , והאם הפותר מכיר בעיה דומה לבעיה הנתונה שכבר פתר אותה קודם . ב . תכנון ובניית שלבי הפתרון , ואם צריך פירוק הבעיה לתתי שלבים שבעזרתם אפשר לפתור את הבעיה כולה . ג . ביצוע התכנית . ד . בדיקת הפתרון - בשלב זה התלמיד בודק את פתרונותיו מול הבעיה המקורית , הוא בודק אם הפתרונות שהגיע אליהם לאור השערותיו מתאימים לנדרש . אם יש צורך הוא חוזר ומחפש את הדורש תיקון ומתקן בהתאם . פויה אף הוסיף אסטרטגיות יוריסטיות המסייעות לפתרון בעיות כמו : סרטוט הבעיה , עבודה לאחור , שימוש באנלוגיות , פירוק הבעיה למרכיביה ובנייתה מחדש באופן שונה , שימוש באינדוקציה , וחיפוש שיטתי המאפשר מציאת הכללות . עבודתו של פויה נראתה לאנשי החינוך המתמטי כבעלת ערך רב וכפורצת דרך בכך שהציעה לפותרים דרכי התמודדות כשהם נתקעים במהלך עבודתם . השלבים שהציג פויה תוארו גם בעבודתם של פסיכולוגים קוגניטיביים שונים כמו מאיר , ) Mayer , 1992 ( פונק , ) Funke , 2010 ( גלזר וחבריו ) Glaser et al ., 1997 ( כשלבים בפתרון בעיות ולא מתמטיות בלבד . אולם אינגליש וסרירמן ) English & Sriraman , 2010 ( בדיווחם על מכלול דרכים להוראת פתרון בעיות , מציינים שבמהלך השנים נעשו ניסיונות חוזרים ללמד תלמידים אסטרטגיות אלו , ולא התגלו הצלחות משמעותיות . אנשי החינוך המתמטי הגדירו את אותם תהליכי פתרון במינוחים שונים . קינטש , ) Kintsch , 1986 ( ששם דגש מרכזי על הקשר שבין הטקסט המילולי והפתרון המתמטי , דיבר על ארבעה שלבים : הבנת הטקסט , הבנת

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help