sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

של בעיות מילוליות במתמטיקה . הוא הבחין בין סוגי " הבנה" שונים . הוא התחיל מהבנת " בסיס-הטקסט" , ) textbase ( הדורשת מהתלמיד לשחזר את הסיפור המתואר בטקסט הנתון . לאחר מכן על התלמיד לעבור להבנת " מודל-המצב" ) situation model ( הדורשת מהתלמיד להבין את המצב המתואר בבעיה . רק לאחר שני שלבים אלו יוכל התלמיד לבנות מודל מתמטי ) mathematical model ( שבאמצעותו יפתור את הבעיה הנתונה . קינטש מצא שיש הבדל בין היכולת של התלמיד לחזור על טקסט הסיפור לבין היכולת שלו להשתמש במידע הנתון בו כבסיס לפעילות או לחישוב . הוא גם מצא ששני סוגי ההבנה , הבנת הטקסט ) הסיפור , ) והבנת הסיטואציה , מושפעים ממורכבותו של הטקסט . קינטש מצא תלמידים שהתקשו בהבנת טקסט של בעיות חד שלביות , או במציאת פתרון מתמטי לבעיה , ולכן שינו את הסיפור שבטקסט לסיפור פשוט יותר . גם לאחר פתרון הבעיה " הפשוטה" יותר לכאורה , לא הרגישו התלמידים שהם שינו את הסיטואציה . ממצא דומה נמצא גם אצל הרשקוביץ ונשר ) Hershkovitz & Nesher , 2001 , 2002 ( בבעיות דו שלביות , שבהן אפשר היה לזהות את כל התלמידים שלא פתרו נכון את הבעיות כבר בראשית התהליך , כאשר התבקשו לספר את הסיפור שבטקסט הבעיה , והם שינו אותו לפשוט יותר ) ולכזה שגם ידעו לפתור . ) " בעיות לא שגרתיות" או " בעיות פתוחות" קשות יותר להגדרה . מגוון הסוגים שלהן גדול מאוד ובשונה מהבעיות שהוצגו לעיל , במרבית המקרים הן מאפשרות מרחב פתרונות ) solution-space ( כהגדרתה של לייקין Leikin , ( . ) 2007 הדגש בבעיות אלה הוא על מגוון דרכי הפתרון האפשרי לכל בעיה נתונה , ומגוון אסטרטגיות הפתרון שהן מזמנות לתלמידים להתנסות בהם . הרשקוביץ , פלד וליטלר ) Hershkovitz , Peled & Littler , 2009 ( ניסו לתאר את המאפיינים לבעיות הפתוחות , כאשר לא כל המאפיינים חייבים להתקיים בכל הבעיות : - ישנן מגוון של דרכים לפתרון הבעיות , כך שתלמידים שונים יכולים לפתור אותן בדרכים שונות , החל מפתרונות פשוטים ועד פתרונות מורכבים . - יש בהן מרחב פתרונות רחב , ולעתים הפתרונות ניתנים להכללה . - אפשר להרחיב אותן לשאלות נוספות . קל לעשות זאת באסטרטגיה של "מה אם " ? .... בראון וולטר . ) Brown & Walter , 1990 (

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help