sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

בספר זה נתחיל מניתוח של בעיות מילולית פשוטות כפי שהן מוצגות בפני תלמידים בראשית לימודי המתמטיקה בבית הספר . בעיות אלו בנויות מטקסט המתאר אירוע מהעולם ה"מציאותי . " האופן שבו מתואר האירוע מבוסס על הנחות יסוד מוסכמות , גם אם סמויות לעתים . נשר וכתריאל , ) Nesher & Katriel , 1977 ( הגדירו הנחות סמויות אלה : א . בעיה מילולית במתמטיקה היא יחידת טקסט העומדת בפני עצמה . היא מופיעה בהקשר של הוראת מתמטיקה . מניחים בה שכל העצמים המוזכרים בבעיה קיימים , ורק הם קיימים . אין עצמים נוספים עליהם . ב . בבעיות פשוטות ) בתחילת הדרך ( אין חשיבות לאמתות או אי אמתות המצב המתואר בטקסט הבעיה בעולם הממשי . בעיה מילולית במתמטיקה היא תקנית לחלוטין ואפשר לפתור אותה גם אם אינה מציאותית , כל עוד מתוארים בה קשרים מתאימים בין העצמים שבטקסט . ) בשלבים מתקדמים יותר יתנסו התלמידים במצבים שבהם עליהם לשקול אם תשובתם עומדת במבחן המציאות . ) ג . בעיה מילולית כוללת שאלה שיש עליה תשובה , ומנסח הבעיה יודע את התשובה . ) נעיר שגם התשובה "אין פתרון" – היא תשובה אפשרית . ) ד . תשובה לשאלה בבעיה מילולית במתמטיקה אפשר לתת לאחר שימוש בפעולה מתמטית או בדרכי חשיבה מתמטיות . ה . כדי להבין את טקסט הבעיה יש להבין את מערכת היחסים שבין כל המשפטים המרכיבים את הבעיה . זהות העצמים המופיעים בבעיה תלויה במערכת היחסים שבין הקבוצות שהעצמים שייכים אליהן . ו . בעיה מילולית עוסקת בתכונות הכמותיות של העצמים המופיעים בה , והשאלה שבבעיה מתייחסת לאלמנט זה בלבד . התכונות האחרות שלהם קובעות את המבנה הלוגי-מתמטי של הבעיה . בילסקי וחבריה ) Bilsky et al ., 1986 ( עסקו בהבנה של טקסטים סיפוריים , לעומת הבנה של טקסטים המתארים בעיות מילוליות במתמטיקה . הם מצאו שהלומד עובר תהליך שונה של עיבוד מידע בכל אחד מסוגי הטקסטים . הם זיהו התייחסות תיאורית יותר לטקסטים הסיפוריים מאשר לטקסטים המתמטיים . בטקסטים המתמטיים , לעומת זאת , הושם דגש על ההיבטים הכמותיים המופיעים בסיפור . גם קינטש ) Kintsh , 1986 , 1994 ( עסק בהבנה 1 לדוגמה : כמה בנים בקבוצה שבה 15 ילדים ומחציתם בנים ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help