sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

כתיבת ההיסטוריה היהודית הציונית הישראלית סובלת מחולי נוסף : עיוות בסיסי הנובע מן הניסיון לכפות את ההשקפה הציונית הן על ההיסטוריה היהודית מן הצד האחד והן על ההיסטוריה הישראלית מן הצד האחר . ראייה זו מעמעמת את המתח הברור השורר בין היהדות ההיסטורית לציונות ובין הציונות להוויה הישראלית . מדובר בשני מעברים מהפכניים שאפשר לכנות אותם בשם גלגולים ממש . המעבר מן היהדות ההיסטורית אל הציונות לא זו בלבד שלא היה חלק אלא שבשעתו הוא גם לא הקיף את כל העם היהודי ואף לא את רובו . היהדות האורתודוקסית , יורשתה האמתית של היהדות ההיסטורית — אמנם יורשת מנוונת , עמוסה ומסובלת לעייפה בתוספות ובמדרשים ובמנהגים תפלים — התנגדה לציונות , ומסיבות כבדות משקל מבחינתה . יהדות המערב , רובה ככולה , התנגדה אף היא לציונות מסיבות רציניות לא פחות , אף כי הפוכות לאלה של האורתודוקסיה . היהדות האורתודוקסית ראתה בציונות , לא בלי צדק , תנועה מנוגדת למהותה של היהדות ההיסטורית . היהדות ההיסטורית היתה במהותה אומת תורה , אומת דת , שעיקריה לא כללו לא ארץ מולדת ולא ממלכה ( מדינה ;( ואילו הציונות התבססה על רעיון הלאומיות המודרנית , שעיקריו כללו ארץ מולדת וממלכה . בעוד דוברי היהדות האורתודוקסית תיארו תיאור קולע ונכון את התהום שנפערה מלכתחילה בין הציונות ובין היהדות ההיסטורית , בצד הציוני טרחו מיטב ההוגים והמלומדים , היסטוריונים ואנשי מחשבת ישראל בעיקר , לטשטש את הניגוד הזה ולהציג את ההיסטוריה היהודית מראשיתה ועד ימינו כהיסטוריה רצופה שהתנהלה בסימן הרעיון הלאומי . מערכת החינוך הציונית ויורשתה הישראלית עשו כל מאמץ להציג את היהדות כפרשה מרתקת של עם בארצו , שנלחם ונאבק על חירותו ועל הישרדותו ועל קיומו הממלכתי ; עם שהוגלה באונס ואולץ לחיות בגולה אלפיים שנה , אך במשך כל תקופת הגלות הכפויה הזאת לא חדל משאיפתו לשוב לארצו ולחיות בה כעם חופשי וריבוני . אמנם תיאור זה עולה בקנה אחד עם מיטב הערכים והמאוויים הכלולים ברעיון הלאומי ; אך זה תיאור כוזב לגמרי מבחינת הערכים והמאוויים הדתיים שהעם היהודי התנהל על פיהם עד העת החדשה , ובוודאי במשך שנות הגלות מאז חורבן הבית הראשון לפני 2 , 500 שנה . זאת היתה גלות מרצון ולא מאונס , גלות שנבעה מאי היכולת לקיים חיים ארציים וממלכתיים נורמליים תחת כיפת הדת היהודית המיוחדת . רק בתנאי גולה יכלו היהודים להתיר את הפקעת . בבררה בין קיום ארצי וממלכתי ובין הקיום הדתי המיוחד להם , ויתרו היהודים על הארץ ועל הממלכה ודבקו בדת . היהודים היו כמובן מודעים לאנומליה הכרוכה בקיום הגלותי וייחלו לגאולה שמשמעה היה ביטול הסתירה הפנימית

עם עובד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help