sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

בין נרטיב מוצלח ובין נרטיב גרוע . זו יכולת השמורה לכל הקורא ביצירת ספרות , ולמה ייגרע חלקה של ההיסטוריוגרפיה , ולו רק כסוגה ספרותית ? בספרות היפה , הבדיונית , אנו מבחינים בין כתיבה טובה לרעה , ובדרך כלל הקריטריון הקובע הוא לא רק יפי הסגנון כי אם אמינות הסיפור — אם הוא מתאר מצבים , דמיוניים ככל שיהיו , באופן המתקבל על דעתנו כמשקף נכונה את מצב הדברים . ועל פי מה אנו שופטים אם הוא משקף " נכונה" אותו " מצב דברים , " אם לא על פי המציאות המוכרת לנו או על פי הדפוסים המוכרים לנו ומוסכמים עלינו על אודות המציאות ? ואם קיימים דפוסים מוכרים ומוסכמים על בני אדם , משמע קיים בסיס אמפירי שאנו מגיבים אליו וקולטים אותו בצורה דומה , בלי להיות בטוחים כלל שזו הצורה המשקפת שיקוף נאמן ומוחלט את המציאות . חזרנו אפוא אל הפתרון הטרנסצנדנטלי של קאנט לבעיית היחס המורכב בין ההכרה האנושית ובין המציאות . בפשטות , מה שחשוב לענייננו הוא שאין מנוס מן המציאות ; יש עובדות , שאינן תלויות כלל בהכרה האנושית ; ויש הכרה אנושית , הקולטת את המציאות הזאת בדפוסים דומים , " שווים לכל נפש , " פחות או יותר . אילולא כן , גם עצם השיח האנושי לא היה אפשרי בכל רמה שהיא . על יסוד שיקול הדעת הזה יש לדחות על הסף את ההצעה לראות כל נרטיב כשווה ערך לכל נרטיב אחר . וכשכותבים היסטוריה כנרטיב לא בדיוני , יש להקפיד פי כמה על גישה בררנית המבחינה בין נרטיב מבוסס יותר לנרטיב מבוסס פחות מבחינת העובדות . גם מבחינת ההסבר ואפילו מבחינת הפרשנות יש להעדיף גרסה המספקת תשובות של ממש להתפתחויות ולהתנהלויות תמוהות בהיסטוריה על פני גרסה הניצבת ככלי ריק או מעלה סברות כרס לנוכח קושיותיה של ההיסטוריה , או אף גרוע מזה — נוטה להתעלם מן הקשיים ולטייח את העובדות שהקשיים נובעים מהן . כתיבת ההיסטוריה היא משימה קשה , והכשרת ההיסטוריון ברוב המקרים אינה מספיקה . ההיסטוריון נוטה ברוב המקרים לצמצם את הקושי ולהשיג שליטה מדומה על החומר ההיסטורי באמצעות מוסד המנהיגות . ההיתלות במנהיגים גדולים , במחשבותיהם , ברצונותיהם וביוזמותיהם , מעניקה להיסטוריונים חופש להפעלת הדמיון ולניחוש . ההיסטוריון מתיימר לחדור לצפונותיו של המנהיג , לנחש את כוונותיו ומטרותיו ולשחזר את התכסיסים והתמרונים המפותלים שלו . ברוב המקרים אין לניחושים האלה בסיס עובדתי ואף אין הם עולים בקנה אחד עם העדויות הנסיבתיות הידועות ; אך הם יוצרים — קודם כול אצל ההיסטוריון — אשליה של הבנת ההשתלשלות ההיסטורית , והם הופכים את ההיסטוריון למחברם של מיתוסים או למצער למשתף פעולה ביצירת מיתוסים היסטוריים .

עם עובד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help