sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

הקדמה רוב המאמרים הכלולים בספר זה נכתבו בחמש השנים האחרונות . הם נוצרו בנסיבות מזדמנות , אך תמיד מתוך אותו דחף : לטפל באופן ביקורתי בסטראוטיפים שקנו להם אחיזה מוצקה בהיסטוריוגרפיה שלנו , להציע ראייה משוחררת מעקת האידאולוגיה החזקה המזינה את הקיום היהודי לאורך הדורות , ובכלל זה גם הקיום הציוני והישראלי של ימינו . בשדה ההיסטוריה שלנו , המצב הוא עדיין כזה שאין לך אבן מאבני השדה שאם רק תרים אותה — לא תמצא כי המציאות הרוחשת מתחתיה היא שונה או בעלת משמעות אחרת מזו המקובעת בתודעתנו הקולקטיבית . מדברי פתיחה אלה אפשר גם להבין כי איני מצטרף לאופנה הפוסט מודרניסטית שהשתלטה בקלות יחסית על שדה ההיסטוריוגרפיה בעולם המערבי ומתהדרת בגילוי הסנסציוני כי כתיבת ההיסטוריה אינה אלא כתיבת נרטיב , שרק באמצעותו יש להיסטוריה קיום . וכיוון שכל נרטיב , מדרך הטבע , משקף את מגבלותיו ואת הטיותיו של הכותב — אין ולא יכולה להיות היסטוריה אובייקטיבית . מכיוון שכך , טוענת ההשקפה הפוסט מודרניסטית , אין ולא יכולה להיות הצגת אמת של העובדות בהיסטוריה , ויש להעתיק את מרכז הכובד מן ה"עובדות" אל הנרטיבים . יש להבין מראש כי האמת הנרטיבית היא אמת יחסית , ומבחינה זו כל נרטיב שקול בערכו היחסי לכל נרטיב אחר . ועל זה אפשר לומר "צדיק בנרטיב שלו יחיה . " לכאורה , ההשקפה הנרטיביסטית פותחת פתח לגישה פלורליסטית וסובלנית אל הנרטיבים ההיסטוריים באשר הם , כלומר אל הנרטיב ההיסטורי של " האחר . " לאמתו של דבר , באורח פרדוקסלי ומכאיב , התוצאה הפוכה ממש : הגישה הנרטיביסטית מספקת הגנה אוטומטית וחסינות מפני ביקורת קודם כול על הנרטיב שלנו ; אחר כך , היא פוטרת בזלזול את הנרטיב של האחר , לא מפני שהיא מודדת אותו על פי איזה קנה מידה ביקורתי , כי אם מפני שהיא מלווה כל נרטיב בקריצת עין , חוץ מהנרטיב שחיברנו בעצמנו , כמובן . לנרטיביזם תשתית פילוסופית רעועה מאוד . קודם כול אין הוא עשוי להבחין

עם עובד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help