sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

ויש לפרק זמן זה ערך מיוחד מפני שהוא מביא בפני הקורא את התמודדותו של מנהיג עם ירידת כוחו ודחיקתו או הידחקותו הצדה מן העשייה וקבלת ההחלטות ; אלא שבנוסף לכל אלה זוהי מסכת התמודדות עם בגידת הגוף בעת שהראש צלול והמוח עדיין קודח ממחשבות . תיאורו הכן של יערי את תחושותיו ואת אורח התנהלותו בערוב ימיו מעניק לפרק חייו זה משמעות כלל אנושית , אוניברסלית , מעבר לזמן ולמקום , לאיש ולתנועה . לא היה אפשר לגולל את פרק הדמדומים ללא הדברים שכתב יערי עצמו ( ובעיקר הכתיב למזכירו ) בגילוי לב ובחשיפה אמיצה . בכתיבת פרק זה , ובפרקים אחרים , נעזרתי גם בדברים שכתבו ואמרו אחרים ( עוד בחייו או סמוך מאוד לאחר פטירתו , ( ופה ושם אף הסתמכתי על זיכרוני שלי , כמובן — במשורה . חוזרת ועולה אפוא שאלת השימוש בעדויות מאוחרות , שנדרשתי לה בהקדמה לחלק הראשון . אמנם , שלא כמו בכרך ההוא , שמסתיים ב , 1947 כרך זה עוסק בשנים קרובות יותר לזמן הכתיבה ומצויים רבים וטובים שהיו יכולים ועדיין יש ביכולתם להעיד על פרשיות שונות בחייו של יערי . שלושה טעמים שכנעו אותי להמשיך לדבוק בהינזרות כמעט מוחלטת מגביית עדויות . ראשית , משום שהתברר לי לא אחת בוודאות שהעדויות שאחרים נסמכו עליהן עומדות בסתירה למסמכים בני הזמן , או לחלופין : מה שמספרות העדויות המאוחרות עולה ממילא ממסמכים בני הזמן באופן חי ( ומהימן יותר , בעיני . ( שנית , בשל אמירה מבודחת , מן הסוג שמסתתר בה קורטוב של אמת , שזרק לעברי כבדרך אגב חבר שמילא תפקיד חשוב בתולדות התנועה : " מה זה , אותי את לא מראיינת " ? הבנתי שגבייה חלקית של עדויות — והרי אי אפשר לראיין את כולם — עלולה לקלוע אותי לצרה צרורה . והטעם השלישי , והעיקרי החומר הרב , העשיר והמגוון הגנוז בארכיונים , והדברים שנכתבו ואף נדפסו בזמן אמת , הכוללים עדויות בעלות אופי של " משיח לפי תומו , " כל אלה ייתרו את הצורך בהסתמכות על עדויות ממרחק הזמן . נסמכתי רבות על כל סוגי ההתבטאויות האפשריים של הגיבור עצמו , הראוי לתודה מיוחדת על עזרתו בכתיבת הביוגרפיה שלו . וההערה השלישית בעניין גישתי כביוגרפית נרמזת בדבריו של ביוגרף אחר , שנכתבו לפני יותר ממאה שנים : לא אוכל להסכים לדעת אלו העושים את הביוגרפיה סנגוריה , וחושבים כי בכתבם תולדות איש גדול מחוייבים הם לכסות על כל פשעיו ולהעלים עין מחסרונותיו . זאת לא זאת . הביוגרפיה היא ציור אמתי של האיש המורם

עם עובד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help