sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מהסיווג , ובמקומו הופיעו לראשונה " הפרעות למידה , ” " הפרעות בשפה , ” " דיסלקסיה” ו”פעלתנות-יתר ס’צ . ” רואה בילד ההיפראקטיבי ילד שמבצע פעולות בתדירות גבוהה בהרבה מהממוצע , או שנמצא כל הזמן בתנועה , או שניהם גם יחד . ( Chess , 1960 ) הסיווג האמריקאי של המחלות הפסיכיאטריות במהדורתו השנייה , ( APA , 1968 ) המוכר , DSM-II-כ כולל לראשונה את ההפרעה ההיפרקינטית Hyperkinetic . ) code 308 . 0 ( Reaction of Childhood פעלתנות-יתר הוגדרה בו כמרכיב הפתולוגי שבבסיס ההפרעה ; נדרשה הוכחה אובייקטיבית לתסמינים מלבד דיווח של הורה או מורה ; האשמה על עצם הופעת ההפרעה לא הוטחה עוד בהורים ; נעשתה הפרדה בין פעילות-היתרונזקמוחי . היחסביןהמיניםהוגדר 4 : 1 ( יותרבנים , ( וגילהופעתההפרעה קודם לשש שנים . לפי התפיסה בשנים ההן , ההפרעה נעלמת במהלך גיל ההתבגרות . בערך בתקופה זו נוצר קיטוב עמדות בין ארצות הברית לאירופה , ובייחוד אנגליה , בנוגע למקומה של ההיפראקטיביות . בארצות הברית נתפסה ההפרעה כהפרעה בהתנהגות , ואילו באנגליה היא הייתה ביטוי לנזק מוחי . מכאן , שוב לא ניתן היה להשוות את הנתונים , היות שאומדני שכיחות ההפרעה , הגדרתה ודרכי הטיפול בה נפרדו . קיטוב זה התמיד להתקיים עד שנות התשעים . עוד בשנות השבעים התחיל להתפתח המחקר של הפרעה זו . ה”נזק המוחי המזערי” וה”היפראקטיביות” פינו את מקומם ל”הפרעת קשב והיפראקטיביות . ” וירג’יניה דוגלס , נשיאת החברה הפסיכולוגית בקנדה , הצהירה בשנת 1972 שההפרעה בקשב ובעיית השליטה בדחפים אצל הילד מרכזיות בהפרעה ואחראיות לה יותר מההיפראקטיביות . ( Douglas , 1972 ) לשם הוכחת תפיסה זו פותח באוניברסיטת מק’גיל הכלי לבדיקת התפקוד המתמשך , ( Continuous Performance Test ) והפך במרוצת הזמן לכלי המדידה האובייקטיבי העיקרי לאבחון ההפרעה . כמו כן , הוכחה יעילותן של התרופות בטיפול בהפרעת קשב . לראשונה , הופרכה הטענה שההפרעה נעלמת עם ההתבגרות , ותוארו מקרים רבים של המשך קיומן של הפרעת קשב ושל האימפולסיביות גם במהלך גיל ההתבגרות . הופיע תיאור חדש של ההפרעה , שנקראה עתה " הפרעת קשב וריכוז” עם או בלי היפראקטיביות . מאפייני ההפרעה היו : ( 1 ) ליקוי בהשקעת הקשב , באירגונו וברצף שלו . ( 2 ) קושי בשליטה על תגובות אימפולסיביות . ( 3 ) קושי בוויסות סף הגירוי בצורך להתמודד עם גירויים חיצוניים . ( 4 ) צורך מוגזם לבקש תמיכה מיידית במצבי קושי . תפיסה זו שלטה בכיפה 15-כ שנה . במהדורה השלישית של הסיווג האמריקאי ( DSM-III ) מודגשת ההפרעה בקשב כיסודית להפרעות המשניות . ( APA , 1980 ) עוד בשנת 1969 פותח הסולם להערכת הילד על ידי ההורה והמורה , הקיים עד היום ככלי אבחנתי , ( Conners , 1969 ) ולראשונה מופיעה הסביבה החברתית והתרבותית כאחד הגורמים המשתתפים בהופעת ההפרעה . מעתה היה ברור , שבחברות מסוימות מאובחנים יותר ילדים כהיפראקטיביים מאשר בתרבויות אחרות . חברות מתירניות , הרואות בעין יפה ייחודיות , יאבחנו פחות ילדים היפראקטיביים מכאלו שדורשות אחידות . ( Ross & Ross , 1982 )

דיונון הוצאה לאור מבית פרובוק בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help