sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

כדיכאון ואובדנות . הסיבות שיוחסו להופעת ההפרעה היו תורשה או חבלות טרוםלידתיות או סביב-לידתיות . גם את ההפרעה בשיפוט הערכי והמוסרי סטיל ייחס להפרעה מוחית , מתוך מחשבה שמדובר בירידה בסף הגירוי לתגובה לגירויים או בהפרעה קורטיקלית אחרת שהיא תוצאה של ליקוי עצבי . במקרים אלו , לדבריו , הידע מתנתק מהרצייה או מהשיפוט החברתי . כדי להתמודד עם ההפרעה הומלץ על בניית מסגרות טיפול פסיכו-חינוכיות . בשנים , 1918-1917 עוררה ההפרעה עניין רב בצפון אמריקה , אחרי שנצפו תוצאות המגיפה של השפעת הספרדית , ובעקבותיה דלקת קרום המוח שפשתה באותה תקופה . פרסומים רבים מתקופה זו , של אבו , ( Ebaugh , 1923 ) הוכמן ( Hohhman , 1922 ) ואחרים , תיארו תסמינים רבים שאכן הם כיום חלק מן ההפרעה . הם ציינו הפרעה בקשב , בוויסות הפעילות ובשליטה על דחפים ( בדומה לתפיסה כיום , ( וכן הפרעות בהתנהגות מסוג מרדנות ועבריינות . כמו כן , תוארו הפרעות בקוגניציה . ההפרעה כונתה "הפרעת התנהגות פוסט-אנצפליטית . ” עצם השילוב בין הפרעה מוחית והפרעת התנהגות הביא חוקרים רבים בשנות השלושים של המאה העשרים לחפש סיבות נוספות להופעת ההפרעה . בין גורמיה נדונו טראומות במהלך הלידה , דלקות , הרעלות , אפילפסיה וחבלות ראש . כמו כן , תואר הדמיון בין התסמינים של ילדים היפראקטיביים לבין תוצאות השינויים המחקריים שנצפו אצל ילדים לאחר חבלה באונה המצחית . ממצאים אלה הביאו את לוין לקבוע שאי-שקט קיצוני אצל ילדים נובע מנזקים במבנה של האונה המצחית , ואי-שקט קל הוא פרי הפרעה התפתחותית סביבתית . ( Levin , 1938 ) זהו מקור התפיסה , ששלטה בשנות השישים של המאה הקודמת , שתסמינים של אי-שקט , היפראקטיביות וחוסר ריכוז מעידים על נזק מוחי - גם אם הוא לא נצפה . כאן גם מקור המונח " נזק מוחי מזערי” ( Minimal Brain Damage ) ולחלופין , " הפרעה תפקודית מוחית מזערית . ” חשוב לציין , שבעקבות תפיסה זו הוחלט שהדרך הנאותה לטפל בילדים אלה היא למקם אותם בכיתות קטנות , שמידת הגירויים בהן צומצמה עד כדי הקפדה על לבוש " אפור” של המורים והיעדר תמונות על הקיר . ( Strauss & Lehtinen 1947 ) באותה תקופה גם התחיל הטיפול התרופתי בהפרעה . ברדלי דיווח על טיפול מוצלח בילדים אלה באמצעות אמפטמינים , וכבר אז תוארו תרופות אלו כעוזרות לשיפור ההתנהגות וההישגים הלימודיים , ( Bradley , 1937 ) אך עברו עוד 30-כ שנה עד שהומלץ רשמית על הטיפול בממריצים כטיפול המומלץ בהפרעת קשב . בשנות החמישים עברה ההתמקדות לחלק ההיפרקינטי של ההפרעה . לאופר מסביר את ההפרעה כסוג של דחף לתנועתיות-יתר , ומייחס אותה לנזק בתלמוס , ( Thalamus ) שמתבטא בירידה בסף הגירוי באזור התלמי . ( Laufer , 1957 ) בשנותהשישיםהתחילולהופיעהשגותעלקישורהפרעתהקשבלנזקמוחי . חוקרים שאלו על ההיגיון במתן שם כה החלטי כ”נזק מוחי” לילדים שלא הוכח כלל שיש נזק במוחם . ( Birch , 1964 ; Herbert , 1964 ; Rapin , 1964 ) בהדרגה הלך ונעלם מונח זה

דיונון הוצאה לאור מבית פרובוק בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help