sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:XI

ההסתמכות על פנומנולוגיה קוגניטיבית , רגשית והתנהגותית בהמשגת הפרעות פסיכולוגיות ובתפיסת מקרי טיפול ; את ההשתתפות הפעילה של המטופל בבחירת מטרות הטיפול ומהלכו ; ואת הדגשת החשיבות שבבניית משמעות מתוך חוויות . ואכן , בק סבר שעבודותיהם של ההוגים האקזיסטנציליסטים קרל יאספרס ולודוויג ביסוונגר השפיעו רבות על הטיפול הקוגניטיבי . ( Beck , et al ., 1979 ) שיטת הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי ניזונה מעבודות של פסיכולוגים מהמאה 19-ה ומראשית המאה , 20-ה ובהם ווטסון , פבלוב וסקינר . השיטה גובשה בשנות השישים של המאה הקודמת , כשילוב בין הגישה ההתנהגותית ( שהתעלמה ממחשבות , מאמונות ומתפיסות ) ובין הגישה הקוגניטיבית ( שלא הדגישה את השפעת ההתנהגות המאפיינת הפרעות נפשיות . ( כיום , הגישה הקוגניטיבית והגישה ההתנהגותית משולבות הן מבחינת התשתית הפילוסופית הן מבחינת היישום הקליני , מתוך הכרה בדבר השפעות גומלין בין קוגניציה והתנהגות , ובכך שטיפול מוצלח צריך לטפל בזו גם בזו . עם זאת , בהתאם לסוג ההפרעה ולמחקר עליה , הטיפול שם דגש לעתים על שינוי ההתנהגות יותר מאשר על שינוי המחשבות והאמונות , ולעתים להפך . מה › ידוע › על › היעילות › של › טיפול › קוגניטיבי-התנהגותי ›? טיפולים קוגניטיביים-התנהגותיים נמצאו יעילים בעבור מספר רב של הפרעות נפשיות , כגון הפרעות חרדה שונות , דיכאון והפרעות אכילה . שיטת המחקר מתחילה בהגדרת הבעיה ומטרות הטיפול באופן מדיד . רבים מהמדדים הם סובייקטיביים , ומתבססים על דיווחו של המטופל , כגון דיווחים על מצב-רוח , על הנאה , על חרדות וכיו"ב , ואחרים הם אובייקטיביים , כגון תדירות של התנהגויות מסוימות , כפי שהן נצפות על ידי מתבונן חיצוני , ושינויים בפעילויות . יעילות הטיפול נבחנת על ידי השינוי במדדים בנקודת זמן שונות לאחר הטיפול , תוך כדי השוואה לקבוצת ביקורת . מתבצעות גם " מטא-אנליזות , " המשוות מחקרים מדעיים שהתבצעו במקומות שונים ועם אוכלוסיות מטופלים שונות , ומנסות למצוא מסקנות כלליות העולות ממכלול הידע המדעי . מטא-אנליזות מסוג זה מצביעות על יעילותם של טיפולים קוגניטיביים-התנהגותיים למגוון הפרעות נפשיות , אף על פי שמשך הטיפול קצר לעומת זה שבשיטות אחרות Butler , Chapman , ) . ( Forman & Beck , 2006 ; Hofman & Smith , 2008 להפרעות מסוימות , כגון הפרעות חרדה , טיפולים אלה משתווים ביעילותם לטיפולים תרופתיים . ( Bandelow et al ., 2007 ) יתר על כן , עבור הפרעות מסוימות , מטופלים בטיפולים קוגניטיביים-התנהגותיים סובלים פחות מהישנות הפרעה בתקופה שלאחר הטיפול בהשוואה לאחרים שטופלו בתרופות . ( Hollon et al ., 2005 ) ממצאים שפורסמו לאחרונה מצביעים על יתרון של טיפול קוגניטיבי-התנהגותי על פני טיפולים אחרים בהפרעות חרדה ודיכאון . ( Tolin , 2010 ) מנגד , מתקיים ויכוח על היתרונות היחסיים של טיפול זה לעומת טיפולים אחרים בהפרעות אחרות , כגון סכיזופרניה , או במניעת הישנות בהפרעה דו-קוטבית . ( Kingdon , 2010 ; Lincoln , 2010 ; Lynch , Laws , & McKenna , 2010 ) חשוב אפוא להדגיש , שהטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי אינו בבחינת תרופת פלא . הוא אינו בהכרח הטוב ביותר לכל הפרעה נפשית , וגם בהיותו הטוב ביותר , אין הוא מבטיח הצלחה בכל מקרה ומקרה . כמו כן , יש שיטות טיפול אחרות שאף הן מבוססות על ראיות מדעיות . עם זאת , אנו סבורים שיש חשיבות רבה בעצם הצגת השאלות : מהי ההפרעה ומהי מטרת הטיפול ? מה ייחשב

דיונון הוצאה לאור מבית פרובוק בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help