sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:XII

חייב אם כן להביא בחשבון את השונות הזאת בפרשנות של הפנומנולוגיה של החרדה ושל אמצעי הטיפול ההולמים אותה . ילדים בגילים שונים יזדקקו ל’פיגומים” התפתחותיים שונים . כך , ילדים בגיל צעיר עשויים להזדקק יותר לאסטרטגיות טיפול התנהגותיות מאשר לאסטרטגיות קוגניטיביות . כמו כן , בגיל זה יהיו אמצעי הטיפול מותאמים לרמתו ההתפתחותית של הילד ויכללו ציורים , משחקים ואמצעי המחשה אחרים , וגם סיפורים . לבסוף , במקרים רבים העבודה הקוגניטיבית תהיה מצומצמת מזו שנעשית אצל מבוגרים , ובמקום תהליך חקר של מחשבות בלתי מסתגלות ואתגורן , תציע אסטרטגיות חשיבה חלופיות . מה › ידוע › על › היעילות › של › טיפול › קוגניטיבי-התנהגותי › בילדים ›? היעילות של טיפול קוגניטיבי בילדים נחקרה פחות מזו של הטיפול במבוגרים . מחקרים על יעילות של טיפול קוגניטיבי-התנהגותי בדרך כלל בוחנים התערבות בבעיה ספציפית ומגדירים מטרות התערבות מדידות וברורות . במחקרים אלה מקצים בצורה אקראית מטופלים לטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי ולקבוצת ביקורת ובודקים שינוי בתסמינים בהתבסס על דיווח עצמי , על דיווח של הורים , מורים והמטפל , וכן על מדדים אובייקטיביים יותר , כגון תדירות של התנהגויות מסוימות ושינוי בפעילות . לעתים גם מתנהל מעקב לאורך זמן המאפשר התבוננות בהשפעות ארוכות-הטווח של הטיפול . נערכים מחקרים במקומות שונים בעולם , וחלקם בכמה מרכזי טיפול שונים בו-זמנית ) לדוגמה , מחקרי ה- TADS וה- TORDIA על טיפול בדיכאון בקרב מתבגרים . ) לכן , היכולת להכליל מהממצאים הקיימים טובה יחסית . רוב המחקר הקיים על טיפול קוגניטיבי-התנהגותי בילדים התמקד בהפרעות חרדה ודיכאון , ונמצא שבתום הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי בהפרעות חרדה , רוב הילדים כבר אינם סובלים מההפרעה . הטיפול בחרדה יעיל בגילים שונים ואף בגיל טרום בית הספר , ) Hirshfeld-Becker et al ., 2010 ( ובאופנויות שונות ובהן טיפול אישי , קבוצתי וטיפול הורה-ילד . ) In-Albon & Schneider , 2006 ( מחקרי מעקב מלמדים כי השפעת הטיפול נמשכת שנים לאחר סיומו . ) Kendall et al ., 2004 ( הממצאים לגבי הטיפול בדיכאון חזקים פחות . בעוד טיפול קוגניטיבי-התנהגותי בחרדה משתווה ביעילותו לטיפול תרופתי , ) Walkup et al ., 2008 ( נראה כי יעילותו של טיפול קוגניטיבי-התנהגותי בדיכאון פחותה מזו של טיפול תרופתי . בשני המקרים שילוב הוא היעיל ביותר . ) Kratochvil et al ., 2006 ( קיימים ממצאים עדכניים גם לגבי היעילות של התערבויות קוגניטיביות-התנהגותיות בילדים בבעיות התנהגות , הפרעות אכילה , הפרעות שליטה בסוגרים והפרעות סומטיות . עם זאת , הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי אינו בבחינת תרופת פלא . הוא אינו בהכרח הטוב ביותר לכל הפרעה נפשית , וגם בהיותו הטוב ביותר , אין הוא מבטיח הצלחה מוחלטת . יש גם שיטות טיפול אחרות המבוססות על ראיות מדעיות . לכן , בכל מקרה ומקרה יש לברר , בהתאם למטרות הטיפול , מהם הטיפולים היעילים בבעיה הנדונה ומה ידוע על מידת הצלחתם . חשיבה מסוג זה , בשיתוף המטופל והגורמים המפנים , תוך כדי התייחסות למאפיינים ספציפיים של המקרה , צפויה להניב תוצאות טובות יותר .

דיונון הוצאה לאור מבית פרובוק בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help