sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:XI

פיאז’ה סללו את הדרך להתפתחות של טיפול קוגניטיבי-התנהגותי בילדים , המשלב עבודה על דפוסי קוגניציה והתנהגות . במה › שונה › ובמה › דומה › טיפול › קוגניטיבי-התנהגותי › בילדים › ובמבוגרים ? פרק 3 עוסק בהרחבה בשיקולים התפתחותיים בטיפול קוגניטיבי-התנהגותי בילדים . לכן נזכיר כאן בקצרה רק כמה מרכיבים מרכזיים שמייחדים את הטיפול בילדים . שלא כמבוגרים , ילדים מגיעים בדרך כלל לטיפול שלא ביוזמתם . לעתים הם אף אינם מודעים לקיומה של הבעיה שבגללה הופנו לטיפול . לעובדה זו השפעה ניכרת על אחת מאבני היסוד המרכזיות של הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי : שיתוף הפעולה בין המטפל למטופל , או העמדה האקטיבית והשוויונית של המטפל והמטופל . בהתאם לכך , תהליך בניית הברית הטיפולית וקביעת מטרות הטיפול עם ילדים שונים מאשר עם מבוגרים . לעתים , הגורמים למיניהם הקשורים להפניה לטיפול ) הורים , מורים ( נבדלים בתפיסותיהם בנוגע לבעיה ולמטרות ההתערבות , ועל המטפל לגשר בין תפיסות אלו . במקרים רבים אף נחוצה עבודה מוטיבציונית מקדימה עם הילד , כדי להגיע לקביעת מטרות טיפול משותפות ולהסכמה על אמצעי הטיפול שנועדו להשגתן . בהמשך לכך , קשייהם של ילדים מעוגנים בהקשר שהם גדלים בו . הטיפול הקוגניטיביהתנהגותי יוצא מתוך ההנחה , שאופן החשיבה של ילדים ודרכי התנהגותם מושפעים מהוריהם , מבני גילם ומן המערכות הרחבות הסובבות אותם , כגון מערכת החינוך . כך למשל , ילדים לומדים ממודלים בסביבתם אילו גירויים יש לפרש כגירויים מאיימים וכיצד יש להגיב אליהם . לכן , טיפול קוגניטיבי-התנהגותי בילדים כולל בדרך כלל התערבויות בתוך ההקשר הטבעי של הילד . מחקרים רבים מראים כי לרבים מן הילדים עם הפרעות חרדה יש לפחות הורה אחד הסובל גם הוא מחרדה . ) Beidel & Turner , 1997 ; Biederman et al ., 2006 ( כפי שמתואר בפרקים , 8-5 מודלים עכשוויים של התערבות בהפרעות חרדה בילדים כוללים מרכיב משמעותי של עבודה עם ההורים . לעתים העבודה מתמקדת בחרדה של ההורה , ולרוב ההורים משמשים מסייעים בתהליך הפחתת החרדה של הילד . בדומה לכך , טיפולים שמטרתם הפחתה של התנהגויות לא הולמות ושליטה באימפולסיביות ובבעיות התנהגות משלבים עבודה עם הילד , עם המשפחה ועם גורמים במסגרת החינוכית שהילד נמצא בה . התערבויות מסוג זה מתוארות בפרק . 12 קיימת שונות רבה במידת המעורבות של ההורים ושל מערכות תומכות אחרות בטיפול . בהפרעות שינה , למשל ) פרק , ) 18 העבודה הטיפולית נעשית בעיקר עם ההורים , ואילו בדיכאון ) פרק ) 9 מעורבות ההורים פחותה יותר , בהתאם לגיל הילד ולהתפתחותו . לבסוף , יש לזכור שילדים אינם פשוט “ מבוגרים קטנים . ” לכן , אין לשנות ולהתאים טכניקות טיפוליות שפותחו בעבור מבוגרים לטיפול בילדים , אלא יש לבנות טיפול המותאם למאפיינים ההתפתחותיים של ילדים . למשל , גילים שונים מאופיינים בחרדות נורמטיביות אחרות – ילדים צעירים מוטרדים לרוב מפרידה מההורים ומפחדים מדברים קונקרטיים ומוחשיים , ואילו בגיל מבוגר יותר ניכרת לעתים חרדה במצבים חברתיים ובמצבי ביצוע , וכן עשויות להופיע חרדות מאיומים בעלי אופי מופשט יותר . כמו כן , חרדה בגיל צעיר יותר מתבטאת לעתים בהתנהגות מתנגדת ובהתפרצויות זעם במצבים שהימנעות אינה אפשרית בהם . טיפול מותאם התפתחותית

דיונון הוצאה לאור מבית פרובוק בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help