sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:X

הפגישות הטיפוליות נוטות להיות מכוונות-מטרה ובעלות מטרות מדידות מוגדרות מראש , ולנקוט הליכים שיטתיים המוגבלים בזמן . הגישה הקוגניטיבית-התנהגותית מאבחנת את בעיות הנפש לפי קריטריונים מדידים ומגדירה את הצלחת הטיפול לפי השינוי החל במדדים אלה , ולכן היא נוחה למחקר מדעי , בפרט בכל הנוגע להצלחת טיפולים קצרי מועד בהפחתת מצוקות למיניהן ובהגברת מיומנויות ויכולות . מכיוון שהגישה שמה דגש על התנהגות המטופל , על מחשבותיו ועל אמונותיו , היא הולמת את התפיסה שרואה במטופל שותף פעיל לתהליך הטיפול , הן מבחינת הבנת הבעיה ואופן פתרונה , הן מבחינת ניהול הטיפול השוטף . מטבע הדברים , הפרעות נפשיות שונות נובעות ממקורות שונים ונשענות על מנגנונים נפשיים שונים . הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי מתבסס על תאוריות פסיכולוגיות מפורטות לגבי ההפרעה הנדונה , ולרוב מטרת הטיפול וההיגיון המנחה אותו מוצגים למטופל בתחילת התהליך . דבר זה הופך אותו לשותף פעיל וגם מאפשר לו לבחון את הצלחת הטיפול . טיפול › קוגניטיבי-התנהגותי › בילדים שאלה מרכזית שנשאלת תדיר בהקשר של טיפול קוגניטיבי-התנהגותי היא מידת ההתאמה של הטיפול לעבודה עם ילדים . לשאלה זו משמעות תאורטית ומעשית כאחד . ברמה התאורטית , השאלה היא אם אותם מנגנונים קוגניטיביים והתנהגותיים שנמצאו עומדים ביסוד של הפרעות בבגרות , עומדים גם ביסודן של הפרעות אלו בילדות ובגיל ההתבגרות . ברמה המעשית , יש לברר , בהנחה שלתהליכים אלה אכן יש קשר להתפתחות ולשימור של הפרעות הילדות , אם אפשר להשתמש במנגנונים קוגניטיביים והתנהגותיים לצורך הפחתת מצוקה ולשיפור תפקוד אצל ילדים . נראה שבנוגע לרבות מהפרעות הילדות התשובה לשתי שאלות אלו היא חיובית : אופן ההתנהגות ואופן החשיבה של ילדים נמצאו קשורים לקשיים נפשיים שילדים חווים והם אף מנבאים התפתחות הפרעות בעתיד , וטיפולים שנועדו לשנות קוגניציה והתנהגות נמצאו מובילים לשיפור ניכר בהפרעות ילדות למיניהן . על כן , שאלה הולמת יותר כיום היא , מהם המאפיינים המרכזיים של טיפול קוגניטיבי-התנהגותי בילדים ובמה הוא שונה מטיפול במבוגרים . נהוג לתאר את התפתחות הטיפולים הקוגניטיביים-התנהגותיים במבוגרים משנות החמישים ואילך בשלושה שלבים : ) Rachman , 1997 ( הופעתם של טיפולים התנהגותיים , צמיחתם של טיפולים קוגניטיביים , והחל משנות השישים , שילובם של השניים לכדי טיפול אינטגרטיבי . מסלול התפתחות הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי בילדים היה מעט שונה . אמנם עוד מראשית המאה 20-ה מתועדים טיפולים התנהגותיים בילדים ) למשל בפוביות ובהרטבת לילה , ) אולם שימוש נרחב בטכניקות אלו החל להתבסס רק בשנות החמישים של המאה . בשונה מהטיפול במבוגרים , טיפולים קוגניטיביים טהורים , ללא טיפולים התנהגותיים , כמעט שלא התפתחו לגבי ילדים . כפי שמציין בהרחבה פרק 3 בספר , תאוריות כגון זו של פיאז’ה , שגרסו כי יכולותיהם הקוגניטיביות של ילדים הן מוגבלות , היו התאוריות ההתפתחותיות המובילות במשך זמן רב . המסקנה מתאוריות אלו הייתה , כי כישוריהם הקוגניטיביים של ילדים אינם בשלים דיים כדי לאפשר לילדים להפיק תועלת מהתערבויות קוגניטיביות . ערעור של תפיסות אלו בשנות השמונים והבנה כי ילדים מסוגלים לחשוב על מחשבותיהם בגיל צעיר בהרבה ממה שסבר

דיונון הוצאה לאור מבית פרובוק בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help