sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
From:  > אפשר אחרת > הקדמה

Page:12

האותיות פרחו , הניגון נפרם , וגם הספר נעלם , ואולי גנז את עצמו בגעגועים אל מקור הניגון . אחרי עשרות שנים אני עדיין כותב בדמע . וכשבני מלחין , ומנגן , ושר — אני שומע בבואת קול מעמקי הדורות , אוושה על מים שאין להם סוף , ואני שומע . כי לבנו לב אחד . כי עוד נמשכת השלשלת . וכמו בסיפור החסידי הידוע , בן הדור האחרון כבר אינו יודע היאך מדליקין את הנר ומה הן המילים הנכונות שיש לומר , והוא יכול רק לספר את הסיפור . הניגון עבר דרכי , מרפרף על מיתרי פנימיות הלב . בספר ובסיפור ניסיתי למסור את הניגון הפנימי , את הבנת הלב שביסוד המחשבה המחדשת שפתי ישנים וקושרת חידושים אל המבוע . מעולמה של הישיבה עולים בזיכרוני לילות דמומים של שיוט בדפי התלמוד תוך מאבק בעייפות וביתושים ועמל איתנים לעמוד במכסת הדפים היומית שהטלתי על עצמי ואני כבן ט"ז שנים . מעבר לקיר רחשו בארון ספרי תלמוד ממורטים , פליטי אש , מיוגעים מהדרך , שולחים את זעקת הדל שאינה נשמעת לבחורים החוגגים את נעוריהם , מלמדים את ידיהם למלחמה בלי דעת עד כמה היא סמוכה ונראית , אחר כותלנו ממש . כותלי בית המדרש , שהחלו להתאושש מאימי השואה , שבו ופלטו בחשאי שברירים משירת המתמיד " הו אמר רבא , הו הו אמר אביי , " ובת הקול עולה בניגון נערים , נכדי אביי ורבא שחזרו לבית מדרשנו . מהתלמוד המתרונן של בית המדרש עברתי ללימוד אקדמי של התלמוד , חושף צפונות ומתחיל לגלות רמזים של שיטת חשיבה ושל יצירה . בתהליך קליל , שהתנהל כאילו מעצמו , נעשיתי מורה בבית ספר תיכון , ושם התגלה לי עומק המימרה התלמודית " ומתלמידי יותר מכולם . " מדי שנה אני פוגש אחד או שניים מהם , בוגרים ומצליחים , החוזרים ומעלים זכר נעים של גרסא דינקותא , משא ומתן שבין דורות ובין עולמות והדהודו של ניגון . בשנים שבהן לימדתי בבית הספר התיכון התחלתי להתחקות אחר דפוסי הכתיבה והחשיבה של התלמוד , ובהדרגה פיתחתי שיטה קלה ויעילה ללימודו ולהוראתו . תלמידי עברו בהצלחה מבחני בגרות שכללו קטעים שלא נלמדו , (" unseen" ) לאחר לימוד שנתי של כמה שעות בלבד בשבוע . מבחנים אלו נחשבים אבני נגף גם לתלמידים שהשקיעו שנים רבות בלימוד התלמוד . כשהעמקתי בחקר שיטת החשיבה של התלמוד , התברר לי שהממד העיקרי בשיטה הוא החשיבה היוצרת והמחדשת , שבאותן שנים נעשתה נושא נחקר ומטופל . עם ידידי , ד"ר חנן רפפורט , שפרש מניהול מכון סאלד בירושלים , חיברתי מאמר קצר על אחד הממדים של החשיבה התלמודית ועל אפשרות

עם עובד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help