sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

ניהם להזדקק לאותן תחבולות סגנון "בלתי סבירות" שנזכרו לעיל - בין אם הם שאלו אותם איש מקודמו , בין אם הם המציאו את הגלגל כל פעם מחדש . כך , למשל , אנחנו מוצאים שימושים דומים ב"סמיכות השרירותית" בשירי משה אבן עזרא , שלונסקי ולפחות בשיר אחד של ביאליק . אגב כך נעשות הבחנות שהפואטיקה ההיסטורית בצורותיה הקלטיות יכולה להפיק מהן תועלת רבה , כגון , למשל , ההבחנה בין העיצוב הרומנטי ולמודרניסטי בשירי ביאליק של צירופם הפיגורטיבי של חתול , שיממון ומקום להבערת אש : מזבח , כירה ( עיין צור , . ( 1985 נקודת המוצא של הפואטיקה הקוגניטיבית בכל דיוניה היא המבנה הזעיר של הטקסט ואינטואיציות הקורא בתגובה לו . כשלב נוסף , היא מציעה תיאוריות קוגניטיביות שנתבססו על סמך ראיות מסוג שונה , כדי להסביר את הקשר של המבנים והאינטואיציות הללו . מטבע הדברים , אין לה גישה אלא לאינטואיציות ותהליכים קוגניטיביים של בני אדם החיים כיום . רבים מחסידי הפואטיקה ההיסטורית רואים בכך אנכרוניזם . תחת זאת , הם מעוניינים בתגובותיהם של בני דורו של המשורר . בעבודותיהם של חוקרים אחדים לפחות , שתי הגישות נוקטות ניתוח כמותי של עובדות הניתנות לצפייה בשירה ; אך מתוצאות אלה הן מבקשות להקיש בדרכים שונות לתגובות הקוראים . הפואטיקה ההיסטורית מבקשת להקיש הקשים של שכל ישר מהםדירויות שנתגלו במעשי המשוררים לתגובותיהם המשותפות של בני דורם . הפואטיקה הקוגניטיבית אינה רואה דרך זו כמניחה את הדעת : "ניתוח כמותי של עובדות הניתנות לצפייה" מלמד רק על מה שהמשורר כתב , אך לא על אופן תגובתם של בני דורו . לפי השקפתה , היקשים תקפים לתגובות בני דורו של המשורר - יש לבססם הן על הסדירויות שנתגלו במעשי המשוררים והן על הראיות הטובות ביותר שניתן להשיג באשר לאופן תגובתם של יצורי אנוש לסטרוקטורות שיריות . למבט קרוב יותר , "בני דורו של המשורר" עשויים אפוא להתגלות כדחליל פואטי . ראשית , ישנה הבעיה שאי . די . הירש , E . D . Hirsch ) מצוטט על ידי ( Wimsatt , 1968 כינה "כשל העבר ההומוגני" the fallacy of ) . ( homogeneous past אין שום סיבה בעולם להניח , ש"בני דורו של המשורר" טעמם ותגובותיהם היו יותר הומוגניים מאלה של בני ימינו . שנית , כאמור , "ניתוחים כמותיים נרחבים של עובדות הניתנות לצפייה" עשויים לגלות מה כתב המשורר , אך לא איך הגיבו בני דורו . כוונת דברי אינה , כמובן , לתת הכשר לסקפטיציזם משתק , או לאידיוסינקךטיות כאוטית ,

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help