sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

על השפעת לואיג'י פולצ'י . שימושו הבורלסקי של פולצ'י בחרוז הדקטילי הוא גם אחראי לאפקט הקומי של חרוז זה אצל ביירון . ואילו האפקט הפתטי של החרוז הדקטילי של תומס הוד בא לו מהשפעתו של גתה . בפרק הרביעי של ספר זה אני מביא באריכות את ביקורתו של לקטור מטעם כתב עת , המבקר את גישתי הקוגניטיבית מנקודת הראות של הפואטיקה ההיסטורית . במקום שאני מסביר בהסברים קוגניטיביים את אופיר . הבלתי מסומנן של הצזורה אחרי המיצב הרביעי של הפנטמטר הימבי , הוא מעדיף לדבר על השפעת השורה הדקסילבית הצרפתית . שתי העמדות - הן של עוזי שביט והן של הלקטור - לוקות במה שווימסט ובירדסלי כינו "הכשל הגנטי . " איכות החרוז הדקטילי או הצזורה הן תכונות של גורמים מחוץ לשיר ולא תכונתו של השיר . אם תשאל איך נוכל לראות אם החרוז הדקטילי הזה הוא בורלסקי , או פתטי , או אם הגזורה אחרי המיצב הרביעי או השישי היא מסומננת או לא , ישלחו אותך אל מחוץ לשיר , אל לואיג'י פולצ'י , אל גתה , אל השורר . הדקסילבית הצרפתית . האיכויות הללו עוברות אל הקורא מלואיג'י פולצ'י , מגתה , מן השורה הדקסילבית הצרפתית , באיזו דרך מסתורית . מאלף לראות , איך מטפלים בסוגיה זו של השפעות חוקרי השירה העברית בימי הביניים . שירה זו מצטיינת בקונוונציונליותה . מניין באו הקונוונציות הללו ? לא קשיא , אומרים החוקרים : השפעה של המשוררים הערביים האנדלוסיים . ומניין באו הקונוונציות למשוררים האנדלוסיים ? שוב לא קשיא : מהשירה הערבית המדברית . ומניין באו הקונוונציות למשוררים המדבריים ? את הקונוונציות הללו יש לקבל כנתון . הפרק השישי עוסק , כאמור , במקורם הפסיכולוגי של קישוטים וקונוונציות . ספר זה אינו מכיל כל מה שיש לי לומר בסוגיה זו . על עניין נכבד אחד כבר עמדתי בהרחבה , ופרסמתי אותו בשלושה מקומות ( צור , ; 40-36 : 1987 , ( Tsur , 1987 a : 196-207 ; 1992 b : 373-384 וכאן אחזור רק על התמצית שבתמציתו . המשוררים המטפיסיים האנגליים ידועים כמי שביקשו להמציא המצאות פיגורטיביות שאין להן אח ורע , ושאינן יכולות לעלות על דעת שום איש אחר . גישה זו מונחת ביסוד "הציור החכמני המטפיסי" Metaphysical ) . ( Conceit המשורר האנגלי Abraham Cowley משתמש בציור של החלפת לבבות כמטונימיה להחלפת רגשות האהבה בין האוהבים . ציורים כאלה רווחים ביותר בשירת הרנסנס . אך , בעת ובעונה אחת , הוא מבין את המטפורה כלשונה : החלפת הלבבות הופכת את פנימה של האשד , לגבר ואת פנימו של הגבר לאשר ., ואולם , שימוש דומה במטפורת הלב שמסירתו היא מסירת

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help