sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

וכן את הפעילות הביקורתית . לפי התפישה המוצעת כאן , הם מעצבים ומגבילים , במידה לא מבוטלת , גם את התהליכים שהפואטיקה ההיסטורית חוקרת אותם ; לפיכך , אפשר להניח שיש מקום לדיון מעמיק בפעולת הגומלין בין התהליכים הללו . הפואטיקה ההיסטורית אינה עשויה מקשה אחת : נוכל להבחין בה בשלוש רמות תחכום , לפחות . ברמת התחכום הנמוכה ביותר , היא מבקשת לגלות את מרב העובדות על הפואטיקה של תקופה מסוימת , ואולי גם על יחסי משורריםקוראים של אותה תקופה . ברמת תחכום גבוהה יותר , השיר נתפס כנקודת צומת מורכבת מאוד של צפנים המשותפים למחבר ולקורא בזמן נתון . צפנים הם מערכות הקובעות את אופי חלקיהן . אותו פריט אחד יישא אופי שונה 1 בתוך צפנים שונים . לפיכך , היסודות הנחקרים ברמה הראשונה עוברים מטמורפוזות מעניינות כשהם נבחנים ברמת התחכום השנייה . ברמת התחכום השלישית , חקר הפואטיקה ההיסטורית מתחבר עם אלמנטים הלקוחים מתחומים אחרים , כדוגמת המחקר הבלשני הסטטיסטי או גישה היסטוריציסטית 2 מסוג זה או אחר . ההיסטוריציזם מעלה שאלות באשר לזכותם של היסטוריונים החיים במקום ובזמן נתונים לחקור את הפעולות האנושיות המתרחשות במקום ובזמן אחרים . במהלך דברי יהיה לי מה לומר גם בעניין זה . הפרק הראשון של ספר זה מעלה , בעקבות ולק , ( Wellek ) שאלה כללית : מאיזו עמדה עלינו להתבונן בתולדות הספרות , או בספרותן של תקופות מרוחקות מאתנו . האם עלינו להתבונן בספרויות של תקופות רחוקות על פי הקונוונציות של עצמן בלבד , כשכל תקופה מנותקת מכל תקופה אחרת שלא השפיעה עליה ( רלטיביזם ?( או שמא עלינו לאמץ נקודת ראות "על זמנית , " המחילה קריטריונים אחידים על הספרויות של כל התקופות ( אבסולוטיזם ?( ולק מציע לאמץ גישה שלישית , שהוא קורא לה "פרספקטיביזם : " יש להחיל על תולדות הספרות עקרונות המאפשרים לראות אותה כתהליך אחד מתמשך , להשוות בין התקופות השונות הסמוכות , או המרוחקות זו מזו , ובכך לעמוד על ייחודה של כל תקופה . הפרק בוחן הבחנה זו בין אבסולוטיזם , רלטיביזם 1 דבר זר , נכון , כמובן , לגבי כל מערכת צפנים , כגון צופני הז'אנרים , גם בפרספקטיבה א-היסטורית . 2 אסור שטרמינולוגיד , תטעה אותנו . חוקרי הרמה הראשונה אוהבים לשאול מונחים מהרמות האחרות . כך , למשל , חוקרים שעסקו ב"שיבוצים" או ב"השפעות , " החלו לדבר על "קונוטציות , " אחר כך על '' אלוזיות , " וכיום - על "אינטרטקסטואליות . " אך כוונתם לא נשתנתה בהכרח .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help