sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

התהליך נראה כיצד הלכה ונחלשה המגמה לשינוי ולחידוש , להבניה מחודשת של היחסים בין נשים וגברים , ובמקביל הלכה והתחזקה המגמה ששימרה את היחסים הבלתי שוויוניים בין המינים " . ספרות רבה נכתבה בשנים האחרונות על תקופת היישוב , כתבי עת החלו להופיע והוקמו מכוני מחקר העוסקים בחקר התקופה . עם זאת , כמעט שלא נמצא בהם התייחסות ספציפית לנשים בחברה היישובית . חלק גדול מספרות זו עוסק בהתפתחויות מוסדיות , בהתגבשות של מפלגות , מוסדות פוליטיים , מוסדות תנועת העבודה וכדומה . עבודות אלו כמעט שאינן מתייחסות לנשים , שאכן כמעט לא היו פעילות ברמה הפוליטית המוסדית . אולם ישנן גם עבודות אשר מתרחקות מההיבט המוסדי הצרוף , ועוסקות בתופעות חברתיות שהיתה להן נגיעה לנשים ולגברים כאחד . תופעות אלו קיבלו בכל מקרה ביטוי שונה אצל הנשים והגברים , ומדובר בעיקר על תחום העבודה ; אולם העבודות שבידנו מציגות ביטוי אחד , זה שרווח בין הגברים , ומביאות אותו במיצוי התופעה כולה . ניתן להמחיש טענה זו באמצעות עבודתה של אניטה שפירא , "המאבק הנכזב , " אשר עוסקת במאבק לעבודה עברית במושבות , מבלי לגעת בבעייתיות המיוחדת של הפועלות במושבה , אשר הועלתה בכל ועידה של הסתדרות הפועלים החקלאיים ובכל ועידת פועלות . ניתן לטעון אותה טענה לגבי עבודתו של צבי זוסמן , העוסקת בפער ואי שוויון בשכר בין עובדים במסגרת ההסתדרות " . בעבודתו בחר זוסמן להתייחס אך ורק לפער בין עובדים מקצועיים ובלתי מקצועיים , ולא נתן כלל דעתו לפערי השכר הממוסדים בין נשים וגברים במסגרת מדיניות השכר של ההסתדרות . ניתן להצביע על אותה גישה בעבודתה של אירים גרייצר על מעונות העובדים בעיר . בעבודה זו היא עומדת על המבנה המעמדי של פועלי העיר בתחילת שנות ה , 20 ומצביעה על שלוש קטיגוריות של פועלים - פועלי הבניין שחיו במסגרות קומונליות ושאפו להתיישבות חקלאית ; הפועלים הקבועים בעיר כגון פועלי הדפוס , הרכבת , העור והפקידים ; ופועלים עירוניים בלתי קבועים אשר נפלטו מקבוצות הבניין בעקבות הביקוש לבעלי מקצוע בסקטור הפרטי . כפי שנראה בהמשך , לא נמצאו כמעט פועלות בשלוש הקבוצות האלו . משמע , תיאור מקומן התעסוקתי של הנשים דורש התייחסות מיוחדת ובלעדיה נדחק ציבור זה כולו מחוץ לתמונה . להשמטה של הנשים מהתיאור והניתוח של התקופה יש כמה השלכות חשובות . ראשית , ידיעתנו והבנתנו את התקופה הן חלקיות בלבד ; חלק מן החברה פשוט אינו נכלל . שנית , יש מה ללמוד מהתנסותן של הנשים בתקופת היישוב . עד כה היה לנו המיתוס שהנשים החלוצות בתקופת היישוב היו שוות לגברים , שברו את המחיצות בין עבודת נשים וגברים ולחמו זה בצד זה , וכיוצא באלה דימויים . מיתוס זה לא תפישה זו רווחת מאוד בסוציולוגיה ההיסטורית של היישוב , הרואה תהליך של מיתון , או במושגים סוציולוגיים "מיסוד" או "רוטיניזציה , " כתהליך צפוי מראש של כל שאיפה לשינוי חברתי מרחיק לכת .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help