sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

המרכזיים של התקופה . בניגוד לסוגיות חברתיות נשארה "שאלת האשה" משנית בחשיבותה . המאבק היה חלש יותר , סמוי יותר , ונשאר בגדר התרחשות שולית . שוליות זו עצמה היתה נושא מאבקן של הנשים . הן טענו כי שוויונה ושחרורה של האשה קשורים למכלול השאלות הלאומיות והחברתיות שעמדו על הפרק . הדברים האלה נאמרו פעמים איךספור על ידי עדה פישמךמימון ° , מהמנהיגות הבולטות של תנועת הפועלות , ועל ידי חברות רבות נוספות . הנה דבריה של יעל גורדון , מהחלוצות הראשונות , שאמרה בוועידת הפועלות הרביעית ב : 1932 כאן שאלת השאלות ויסוד היסודות של שאיפת החברה שלנו לשחרור האדם , לדרך חדשה בחיים . השאלה חודרת אל כל פינות חיינו , כל דברינו על חידוש החיים , על חברה צודקת - מלים ריקות הן כל זמן שהאשה לא הגיעה לפיתוח כל יכולתה הרוחנית והגופנית . כל זמן שאינה מבטאה את עצמה בשלמות . אם חלק של מחנה החברות איננו אקטיבי , זאת אומרת שהחברה שלנו איננה די אקטיבית . שאלת התגבשותו של אי השוויון המסורתי , שאלת כשלונו של הנסיון להגיע להבניה מחודשת של מעמד שוויוני ועצמאי של האשה , בחייה האישיים , בעבודה ובחברה בכלל , הוא הציר המרכזי של חיבור זה . בתיאור חייהן של נשים עובדות בעיר , אנסה לעמוד על המאבק , הגלוי וגם הסמוי , בין הנשים ששאפו לשותפות מלאה לבין הגברים - כיחידים וכמעצבי מדיניות - אשר הקשו על שינוי זה . בכל שלב בתהליך זה הושפעו התפיסות , הציפיות והשאיפות מהנסיבות הכלכליות והפוליטיות הקיימות . חוסר העבודה , הפעילות הכלכלית העירונית שהיתה מבוססת בעיקר על ענף הבניין , והתלות בהסתדרות הציונית ובשלטון המנדט , אשר לשניהם לא היה עניין במעמדן של הנשים - כל אלה הקשו על מימוש מגמות השינוי ובכך חיזקו אותם הלכי רוח בתנועת העבודה שפעלו לשמר את חלוקת העבודה הקיימת בין המינים . אומנם הישגים אישיים וקולקטיביים עיצבו את הכלים להישגים נוספים , אך מאידך גיסא , כל כשלון של נסיונות לשינוי הקשה עוד יותר על המשך הדרך . כוונתי להראות כי ההתרחקות הגוברת מהשינוי לא נבעה , בעיקרה , מאיזה הכרח ביולוגי , ולא ממיתון בלתי נמנע של כל שאיפה לשינוי חברתי , " אלא מיחסי הכוחות בין השואפים לשינוי לבין המתנגדים לו הלכה ולמעשה - אותם אישים וקבוצות שמנעו שינוי על ידי התנגדות ישירה , הגבלה וריסון , מניעת עזרה , ומעל לכל התעלמות ואדישות . השינוי הנשאף היה עמוק ומהותי , והתומכים בו מעטים וחלשים מדי , האדישים והמתנגדים רבים וחזקים מדי , וכל זאת בתנאים כלכליים שהיו מקשים על שינוי משמעותי גם אילו היו יחסי הכוחות נוחים יותר . בסיכומו של עדה פישמן מימון , הידועה בשם עדה מימון , החלה את פעולתה כאשר שם משפחתה פישמן , ובשם זה התפרסמו רשימותיה בשנות ה . 20 כאשר אחיה , הרב פישמן , שינה את שמו למימון , שינתה גם עדה את שמה . בעבודה זו שמה פישמן מימון בתקופה הראשונה , ולאחר מכן מימון . כזה הוא קו הניתוח של ליינל טייגר ויוסף שפר לגבי הנשים בקיבוץ . טענתם היא שהנשים עברו ממצב של כמעט שוויון לאי שוויון , ושמעבר זה משקף איזו אמת ביולוגית , שפה ביולוגית פנימית אשר לא ניתן להתחמק ממנה לאורך זמן .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help