sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

צירים . ראשית , הוא אינו ממקד את הדיון בממשל המכריז על מצב החירום אלא ביחידים או בקבוצות הנוקטים פעולה של אלימות ראוותנית או פעולת טרור נגד גורם ריבוני . במובן זה הוא מתכתב עם "התיאוריה של הפרטיזן" ( Theoryof the Partisan ) של קרל שמיט , שהציג כריסטוף שמידט בהרצאה הראשונה . שנית , הוא מבקש להסיט את הדיון מן התיאולוגיה הנוצרית אל זרם תיאולוגי פוליטי בתוך היהדות עצמה . הרצאתו מתמקדת בתיאולוגיה הפוליטית של הטרור היהודי כפי שהיא מתבטאת בתוכניתו של יהודה עציון לפוצץ את כיפת הסלע , וכן בטבח שביצע ברוך גולדשטיין במערת המכפלה . פישר מראה שהמחשבה המשפטית והמחשבה המדינית של הממשל עברו מן "הכללי" ל"חריג" ולא זו בלבד אלא שגם המחשבה הפוליטית תיאולוגית של גוש אמונים עברה תהליך דומה . הוא טוען שבשני הזרמים של המיסטיקה הפוליטית היהודית - הזרם של הראי"ה קוק והזרם של הרב גינזבורג - חל מעבר מן הדיון ב"כללי" וב"כלליות" אל מחשבה שממוקדת כייחודי ובחריג . התפתחות זו , הוא טוען , היתה קשורה למצב הכיבוש של ארץ ישראל השלמה ולקונפליקט האלים עם הפלסטינים . בהרצאה האחרונה , אלי שיינפלד בוחן את האנלוגיה של התיאולוגיה הפוליטית במסגרת תזת החילון . שיינפלד עוסק במקף המחבר בין התיאולוגי לפוליטי , שמסמן את היחס האנלוגי ביניהם . החיבור בין התיאולוגי לפוליטי אצל קרל שמיט אינו טריוויאלי משום שתחילתו של המונח אנלוגיה עצמו באה לו מן התיאולוגיה . בהיסטוריה של הרעיונות , ובפרט בהיסטוריה של התיאולוגיה , האנלוגיה היתה אחד הכלים המושגיים החשובים לביטוי היחס בין העולם לאל . האנלוגיה נועדה לפתור בעיה תיאולוגית : כיצד לדבר על האל בלי לצמצם אותו לקטגוריות גשמיות מוכרות . כלומר , כיצד לבטא את קיומו של האל , את הווייתו , בלי להבין הוויה זו על בסיס הווייתם של הדברים הגשמיים בעולם . שיינפלד מסביר שתורת האנלוגיה מציעה פתרון לבעיה : היא מנסחת את ההוויה באופנים רבים ומאפשרת להפריד בין האופן שבו מדברים על האלוהים לבין האופן שבו מדברים על האדם ועל החברה . כך האדם יכול לדבר על האל , להבין אותו ולחשוב עליו , ובתנאי שישותו של האל תובן באופן אנלוגי בלבד . שיינפלד בוחן את שאלת האנלוגיה אצל שמיט וטוען שהאנלוגיה התיאולוגית פוליטית אצלו היא מודרנית במהותה , שכן היא מניחה שהתיאולוגי והפוליטי הם תחומים מובחנים . המרחב שמתוכו שמיט מדבר הוא מרחב שבו ההפרדה בין הפוליטי לבין התיאולוגי היא עובדה מוגמרת . במהלך מורכב שיינפלד חוזר אל הניתוח שהציע שמיט להובס , ומנסח את מסקנתו של שמיט שלפיה רק לוגיקה אנלוגית מסוגלת לבצע את מה שאף הובס לא הצליח לעשות : להעביר באמת את כל כובד המשקל למנגנון ההכרעתי . לפי שמיט , יש לקחת את המהלך של הובס שלב הלאה : אם

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help