sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

המדינה התארגן על בסיס עקרונות אוניברסליים לכאורה אבל מצב החירום השתכן בתוכו כרכיב אינהרנטי של מערכת המשפט ושל הריבונות . אמנם התבססות המדינה החילונית על יסוד חוק וחוקה השכיחה את רגע היווצרותה הטראומטי , אך היא לא הצליחה לעצור את משברי הלגיטימציה שהתעוררו מאז . למשל , ברבע הראשון של המאה ה 19 גינה בנג'מין קונסטן את נפולאון ואת המחוקקים שלו על שימוש לא מבוקר במנגנונים של מצב חירום . לפי הגדרתו של קרל שמיט , ריבונות המדינה אינה צריכה להיות מוגדרת באמצעות שלטון החוק , אלא באמצעות היכולת להכריז על מצב חירום . הגדרה זו הגיעה לשיא מימושה הנלוז ביום שאחרי שריפת הרייכסטאג עת הוציא היטלר צו " להגנה על העם והמדינה" ( ב 28 בפברואר ( 1933 ובכך השעה את החוקה הוויימרית לזמן בלתי מוגבל ( שבפועל נמשך 12 שנה . ( תופעה זו הצביעה לא רק על היחסים הבעייתיים שבין אירופה ל"אחרים" שלה , אלא גם על המשבר הפנימי העמוק של המדינה האירופית . משבר הלגיטימציה הזה התחזק בעקבות משבר אחר של החברה המערבית הפוסט חילונית . המצב שבו מערכת הערכים - שעליה החברה החילונית מתבססת אינה ניתנת לשימור ולשחזור מתוך החברה הזאת הביא בעקבותיו קריאות לשידוד מערכות כללי , הן בתחום המשפט והן בתחום הפילוסופיה . הסוציולוג מקס ובר הביע חשש עמוק שמא סילוק האלים והמיתוסים בעקבות החילון והרציונליזציה יפגע ביכולתם של בני אדם להעניק משמעות לחייהם . אם יקרה כך , יקומו האלים מקבריהם ויתקוממו נגד חוקת התרבות החילונית . הפילוסוף של הנאורות , יורגן הברמאס , מאמין שהחברה החילונית עצמה עלולה לרדת מהפסים בעקבות קריסת הערכים הזאת , כלומר להיקלע למצב חירום מסוג חדש . נמצא אפוא שמשבר הלגיטימציה של החברה החילונית המערבית אינו רק תוצאה בלתי נמנעת של מפגש הנצרות עם הפונדמנטליזם האסלאמי בימים אלה , אלא גם תוצאה של הדיאלקטיקה הפנימית של החילון . המשבר הפוליטי העולמי החדש ישן מחייב את המערב לבחון את מקומו במערכת הגלובלית ולא פחות מכך - את דברי הימים של פרויקט החילון שלו עצמו . אם כן , מה הקשר בין משבר החילון של המסורת היהודית נוצרית והמתח בין דתיות לחילוניות לבין המשבר הדומה - אם כי בעל קווי מתאר אחרים - בחברות האסלאמיות ? וכיצד מתארגן כל צד כקוטב הדיאלקטי של הגוש האחר ? כיצד המציאות של הסכסוך בין ישראלים לפלסטינים מתקשרת למצב החירום ולפוליטיקה של החירום ? בעיית החריג ומצב החירום והקשר שלהם לתיאולוגיה פוליטית ולהיסטוריה העולמית נדונו במסגרת סדרת הרצאות של סמינר ון ליר בשנת , 2005 / 6 והאסופה המונחת לפניכם היא תוצר של סמינר זה . תחום התיאולוגיה

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help